Резките промени на цените на суровините затрудняват германските производители на шоколадови изделия в усилията им да поддържат ниски цените на продуктите си, отбелязва ДПА. Сложно е да се предвиди цената на съставките като какаото, лешници и бадеми, а 2015 година се оказва изключително труда за шоколадовите компании.
Цената на какаото се вдигна през юли до най-високото си равнище от четири години преди леко да се понижи през август.
Шоколадовият производител Линд Шпрюнгли (Lindt Spruengli) описа неотдавна тенденцията като "огромно повишение на цената" на фона на все още силно променливия пазар.
Повишаващите се цени вече бяха почувствани от любителите на шоколадовите изделия Линд в австрийските магазини, макар че компанията прилага "селективно повишаване на цените на някои продукти" през 2015 година.
Сега конкурентите на Линд също обмислят вдигане на цените на продуктите си.
Драстичното повишаване на цените на суровините, енергията и логистиката, както и вдигането на заплатите може да доведе до по-високи цени, което по правило достига до потребителите, посочва германската асоциация на сладкарската промишленост (BDSI). Според председателя на асоциацията Торбен Ербрат въпросът ще бъде решен от конкуренцията.
Мултинационални компании като Нестле (Nestle) и Монделийз (Mondelez), която произвежда шоколадите Милка (Milka), запазват мълчание по въпроса дали потребителите ще понесат тежестта от по-високите цени.
Германският производител на шоколади Ритер шпорт (Ritter Sport) обаче ясно изрази безпокойствата си, давайки да се разбере в интервю за в. "Щутгартер цайтунг", че цената може да се повиши. Мениджърът на Ритер шпорт Андреас Ронкен отбеляза, че евтиното мляко и захар не оказват толкова голямо влияние, колкото цената на какаото и лешниците.
Селскостопанските суровини винаги са се характеризирали с ценови колебания на пазарите по света, тъй като предлагането зависи от метеорологичните условия. Сушата и лошото време затрудняват предварителното планиране на производителите.
Компаниите могат да се застраховат срещу големите колебания в цените на суровините, но това може да се окаже скъпо.
Договорите на производителите на шоколадови изделия с търговските вериги са дългосрочни, което означава, че пазарните тенденции няма да имат незабавен ефект върху цените на шоколада.
Ритер шпорт пое инициативата в свои ръце в усилията си да се освободи от пазарните влияния. Компанията създаде в Никарагуа какаова плантация от 1500 хектара. Първата реколта трябва да е готова до 2017 година, като Ритер шпорт се надява да покрива една трета от нуждите си със собствено какао през следващото десетилетие.
Нестле обаче не планира своя плантация.
Линд също няма да произвежда свое какао, но компанията развива по-тесни връзки с доставчици в страни като Гана, където съветва производителите как да повишат производителността си и да избегнат спад на реколтата.
Говорителката на Линд подчерта необходимостта от действия, за да се покрие все по-голямото търсене на шоколад, тъй като продуктът става все по-популярен в света.