Проектът бе обсъден с местната власт и бизнеса на кръгла маса в Габрово
С проекта за създаване на 12 винено-кулинарни дестинации България ще популяризира вътрешността на страната пред туристите. Той ще допринесе и за разширяване крилата на сезона и привличане на повече посетители извън активните месеци за пътувания. Това заяви заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева, цитирана от пресцентъра на министерството. Тя участва в кръгла маса, която се проведе в Габрово.
През април и май 2018 г. посещенията на чуждестранни туристи в България у нас надхвърлят 1,24 млн., ккоето е с 11,5% повече в сравнение със същия период на миналата година. От името на министър Николина Ангелкова тя заяви, че за министерството е важно съвместно с бранша и местните власти да финализира проекта, за да допринесе за популяризиране на туристическите обекти и земеделските продукти в регионите.
Във форума участваха областният управител на Габрово Невена Петкова, която приветства идеята кръглата маса да е в Габрово, областният управител на Велико Търново проф. д-р Любомира Попова, която покани двете министерства за следващ форум, зам.-кметът на Габрово Нела Рачевиц, инж. Красимир Коев, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното и др.
Основен акцент на дискусията бяха две от дестинациите - „Източна Тракия“ и „Стари столици“. Инициативата е част от проекта „Сподели България“, който се разработва съвместно от Министерството на туризма и Министерството на земеделието, храните и горите.
12-те винено-кулинарни дестинации са на територията на цялата страна. В тях са включени над 50 общини и над 100 туристически обекта.
Дестинация „Източна Тракия“ обхваща общините Стара Загора, Сливен, Ямбол и Карнобат и 8 емблематични туристически обекта в региона, сред които Неолитни жилища - Стара Загора, Карановска могила, Парк Сините камъни, Скален феномен Халката, Жеравна, Котел, Водопад Скока – Медвен и Крепост Маркели.
Втората дискутирана дестинация - „Стари столици“, е една от най-дългите в проекта и преминава през 7 общини. В нея влизат Велико Търново, Горна Оряховица, Шумен, Търговище, Плиска, Велики Преслав, Габрово. Тя обхваща и 13 туристически обекта - историческите хълмове Царевец и Трапезица, Арбанаси, Хотнишка екопътека, Еменска екопътека, Даскалоливницата – Елена, Славейковото училище – Търговище, Шуменска крепост, Мадарският конник, Осмарски скални манастири, Ханкрумски скални манастири, Плиска, Велики Преслав и Никополис ад Иструм.
Планира се окончателните винено-кулинарни дестинации да бъдат обявени през есента на тази година. След това те ще бъдат дигитализирани и качени на сайта на двете ведомства, поясни зам.-министър Георгиева.
12-те винено-кулинарни дестинации ще бъдат включени и в платформата iLoveBulgaria, която в момента съдържа над 500 туристически обекта и се използва от повече от 17 хил. потребители. Планира се утвърдените от бизнеса и местните общности дестинации да бъдат включени и в Годишната програма за Национална туристическа реклама през следващата година.
Прогнозата на министерството е ръстът на туристите през лятото да е около 5% спрямо миналата година, когато у нас чуждестранните гости бяха 5,3 млн., каза още зам.-министър Георгиева. Резултатите за шестте месеца на 2018 г. също са позитивни. Над 3,6 млн. чуждестранни туристи са избрали дестинация България, което е ръст от 8,9% спрямо периода януари-юни 2017 г.