Кои са най-големите вериги за бързо хранене в света? Списъкът е сравнително постоянен и без особени изненади, показва редовно проучване на NRN.com, извършено за периода от 1 юни 2014 до 1 юни 2015 г. Едва ли някой ще се изненада да научи, че всички те са със седалище САЩ.
За разлика от други години лидерите са определени не само според обема на продажбите, но и според популярността сред клиентите.
1. McDonald's
Верига със 75-годишна история, чието име е най-спряганото в света. представления. През последните години разработва нови концепции. Закуска 24 часа в денонощието, цифрови иновации, въвеждане на елементи на free-flow, здравословно хранене, местни продукти – всички тези оръжия са впрегнати, за да се задържат гостите и първата позиция в света.
България е 75-та държава, в която Макдоналдс отваря заведение през 1994 г.
Седалище: САЩ
Сегмент: бургери
Брой обекти: над 36 хиляди
Оборот: $35.4 млрд
2. Subway
Това е най-голяма верига за бързо хранене в света, ако класацията се прави според броя на заведенията. Позиционира се като здравословна алтернатива на стандарния фастфуд, което се отразява и върху слогана на компанията: Яж пресни храни (Eat fresh!).
Популярността обаче има и обратна страна на медала: неопитни франчайзополучатели често развалят имиджа й, фалирайки и обвинявайки за всичко американците.
В България разполага с 37 заведения, първото от които отвори врати през 2008 г.
Седалище: САЩ
Сегмент: сандвичи
Брой заведения: над 44 хил
Оборот: $12.3 млрд
3. Burger King
Американска ли е веригата или вече е бразилска? Този въпрос стои открит от 2010 г., когато контролният пакет акции стана собственост на бразилската компания 3G Capital.
Първото заведение в България стартира през 2008 г., а днес броят им вече е 11.
Седалище: САЩ
Сегмент: бургери
Брой заведения: над 14 хил.
Оборот: $8.6 млрд
4. Wendy's
Първият ресторант се открива през1969 г. в Колъмбъс, Охайо, а през 2009 г., в годината, когато веригата отбелязва своята 40-та годишнина, броят на заведенията вече е над 6600. Година по-късно се обръща към здравословното хранене, през 2011 акциите й се листват на борсата в Ню Йорк, а през 2012 г. започва пълният ребрандинг, включващ промяна в интериора, ново меню и продукти, използване на дигитални медии в рекламните кампании.
Седалище: САЩ
Сегмент: бургери
Брой заведения: над 6,5 хиляди
Оборот: $8.6 млрд
5. Taco Bell
Международна верига за бързо хранене, специализирана в мексиканската кухня. Всъщност, предлаганите ястия са адаптиран вариант на автентичните – може би в това се корени неуспехът на веригата да излезе на мексиканския пазар, където се опитва на два пъти да отвори заведения.
Седалище: САЩ
Сегмент: тако, бурито
Брой заведения: около 6 хиляди
Оборот: $8.2 млрд
6. Chick-fil-A
Собственик на тази много популярна в САЩ верига заведения, специализирана в продукти с пилешко, е Дон Къти, баптист, който има твърде строги възгледи. Непреклонните му убеждения предизвикаха голям скандал, когато ресторантьорът се изказа против еднополовите бракове. Въпреки протести на представителите на сексуалното малцинство и на бойкот на хора, призоваващи към толерантност, веригата продължава да отваря нови заведения.
Седалище: САЩ
Сегмент: ястия от пилешко месо
Брой заведения: около 2 хиляди
Оборот: $5.7 млрд
7. KFC
Вкусното пиле на KFC е познато в над 100 страни по целия свят. То може да бъде намерено почти навсякъде по земното кълбо, включително в САЩ, Канада, Япония, Великобритания, Австралия, Китай, Корея, Малайзия, Тайланд, Южна Африка, Индонезия, Испания, Саудитска Арабия, Сингапур, Германия, Египет и разбира се в България. През 1992 г. българската фирма Самекс сключва първия договор за франчайзинг и развитие на марката KFC у нас. Днес има много последователи.
Истинска легенда е уникалната рецепта на KFC за пиле, създадена от полковник Харланд Сандърс преди повече от 70 години. Тайната на нашата оригинална рецепта е в 11-те билки и подправки- факт, известен на мнозина, но самите съставки и днес остават тайна.
Седалище: САЩ
Сегмент: ястия от пилешко
Брой заведения: около 18 хиляди
Оборот: над $4,2 млрд
8. Chipotle Mexican Grill
Fast-casual верига за хранене, където ястията се приготвят само от натурални и етично безупречни продукти. НякогаMcDonald’s Corporation беше собственик на контролния пакет акции на Chipotle, но през 2006 г. гигантът прочисти портфолиото си и се лиши от веригата. Любопитно е, че това е една от малкото вериги, която принципиално не предоставя франчайзинг. Можем само да се чудим как при това положение успяват да управляват обектите си, които са близо две хиляди.
Седалище: САЩ
Сегмент: тако, бурито
Брой заведения: около 1,9 хиляди
Оборот: $4.1 млрд
9. Sonic America's Drive-In
Форматът drive-in със своите сервитьори с роклови кънки, хамбургери, пържени картофки, пържени лучени кръгчета и хот дог е много популярен както сред водачи на ТИР-ове, така и сред шофьори, тръгнали на дълъг път. С цена на сандвич под 1,50 долара той продължава да привлича пътуващи и пътешественици.
Към края на 2011 г веригата разполага с над 3500 в 43 щата на САЩ.
Седалище: САЩ
Сегмент: закусвалня
Брой заведения: около 3,5 хиляди
Оборот: $4 млрд
10. Dairy Queen
В Кралицата на сладоледа продават студеното лакомство от 1940 г. Повече от 70 години веригата е лидер в продажбата не само на сладоледи, но и на бургери.
Гости на заведенията от веригата са както тинейджъри, така и възрастни, които не искат да забравят вкуса му.
Тук е направен най-големият в света сладолед, включен в Книгата на Гинес, с тегло 3730 кг.
Седалище: САЩ
Сегмент: бургери, сладолед
Брой заведения: около 5 хиляди
Оборот: $3.2 млрд