Какво ще си помислите, ако видите колегата си с пера, дървено копие и боядисан с цветовете на войната на индианските племена, които променят до неузнаваемост облика на иначе стеснителния служител? Ако се появи така в офиса, със сигурност има проблем, но ако се случи по време на тимбилдинг, не се учудвайте. Понякога смяната на ролята е достатъчна, за да извади на показ качества, за които никога не бихте се досетили.
Тимбилдингите, които преди няколко години преживяваха възход, днес явно са позабравени от много компании. Глобалната икономическа криза накара фирмите да затегнат коланите и да свият разходите си, като социалните дейности и обученията бяха първите й жертви.
Анкета на Travel&Hospitality Experts сред фирми, организиращи тимбилдинги на българския пазар показва, че през последните няколко години заявките са намалели драстично, като само големите компании от няколко бранша си позволяват да ги организират. При това желанието им е с минимални средства да получат максимален ефект, което изисква много въображение и креативност от организаторите.
Други компании се отказват от услугите на външни организатори и залагат на собствения си екип – обикновено специалисти от HR-отдела, които самостоятелно измислят и организират всичко.
Феноменът е типичен не само за България. Според данни на проучване HeadHunter в различни държави спадът на търсенето и организирането на тимбилдинги е различен, но навсякъде е налице. Въпреки това ръководителите на компаниите осъзнават, че това е важен инструмент и възнамеряват да ги организират в бъдеще. Обикновено международните компании са с по-голям интерес, отколкото националните.
Пълният текст на статията е достъпен за абонати на THExperts
Опитът на компаниите показва, че готовността на служителите да се включат в тимбилдинг зависи от корпоративната култура, стила на управление и възрастта на служителите. Обикновено младите специалисти с по-голяма готовност се включват в подобни събития, докато тези на възраст ги смятат за чиста загуба на време.
Смисълът на всеки тимбилдинг е да сплоти колегите через екипна работа или състезания. Експертите в областта на управлението на човешки ресурси смятат, че подобна практика увеличива производителността на служителите. Това не е просто еднократна акция, а резултат от долгосрочно въвличане на участниците в групи въз основа на образованието и мотивацията им. Такива тренинги подобряват отношенията между колеги, помагат им да се разбират по-добре и утвърждават корпоративните ценности.
Творчество и идеи
Напоследък доста разпространени са творческите или интелектуални майсторски класове. В условията на намален финансов ресурс компаниите често отдават предпочитание на еднодневните програми. Главното е темата на ивента да е интересна за всички. Цената може да варира в широки граници, тъй като зависи от броя на участниците и използваното оборудване.
Важно е да се знае, че качествената организация на подобен ивент допринася за увеличаване на доверието и отговорността на членовете на екипа, докато неуспешният ще се отрази отрицателно на отношенията на служителите както помежду им, така и към компанията.
Всяка компания определя сама колко често ще провежда тимбилдинги. Смята се, че най-ефективно е те да се организират всяко тримесечие, но всеки от тях трябва да е насочен към изпълнението на различни задачи.
В света на животните
Ако в северните държави напоследък много популярни са разходките с кучешки впрягове, у нас те не са много известни. И все пак дори и тук любителите на подобни забавления могат да ги намерят. В Пампорово например това е предпочитана атракция, която би могла да се организира както за малки, така и за по-големи групи.
Друг, значително по-достъпен вариант, е язденето. За щастие, у нас вече има достатъчен брой конни бази, които предлагат както часове за първоначално обучение по езда, така и кратки маршрути, по които могат да преминат и по-малко опитните ездачи. Компаниите с по-големи финансови възможности пътуват до Близкия Изток или Африка, където организират яздене на камили, фотосафарите и пр. Риболов или зоопарк са други идеи, свързани с животинския свят, които са подходящи при по-ограничен бюджет.
Защо се предлага подобен тимбилдинг и с какво то е по-ефективен? Според експертите всичко е много просто: животните сближават хората. Подобни събития пораждат истинска буря от емоции и позволяват колегите да се опознаят взаимно в неформална обстановка. Опитвайки се да намерят общ език с животните, служителите неусетно намират по-лесно общ език помежду си.
Наздраве на целия... офис
Едно обучение по сомелиерство, придружено с дегустация, също е възможност за сближаване на екипа. Дори онези, които са любителите на бирата или ракията и не проявяват никакъв интерес към виното, може да се окаже интересно не само да научат повече за различните вина, но и да се опитат да идентифицират някои вкусове и аромати. На какво мирише дадена проба, си мисли човек и се опитва да извика в паметта или въображението си образ, с който е свързан съответният аромат. Някои от тях са лесни за разпознаване, други ни карат да напрягаме паметта си в очакване да си спомним нещо повече за него... Трети предизвикват сложни асоциации, тъй като са комбинации от няколко аромата, които трудно се разграничават и идентифицират.
Разбира се, истинската дегустация не е свързана с пиене на вино, но в този случай не робуваме на предразсъдъците... Накрая всички споделят преживяванията и емоциите си, и понякога е по-интересно дилетанти да разказват за вината, отколкото истинските експерти. Ако пък в групата се случи ценител, няма начин той да не сподели част от познанията и усещанията си с колегите. А не е ли точно това, което искаме да постигнем?
Напред, на нож!
Може да ви се стори малко рисковано да връчите на непрофесионалисти по един остро наточен нож, но резултатът си заслужава! Ако не ви е страх да видите истинското лице на служителите си, смело ги изпратете в кухнята! Опитът показва, че дори онези, които са напълно равнодушни към храната или такива, които ценят само резултата от действията в кухнята, без да искат да бъдат въвличани на отделните етапи на приготвянето на храната, накрая се предават на общото добро настроение. Хубавата храна, магията на нейното приготвяне, харизмата на топ-готвачите, които споделят майсторството си с любители и потребители на кулинарното изкуство винаги казват думата си.
От друга страна, събирането на много хора, които нямат никаква представа как се приготвя храна в екип, винаги е предизвикателство. Винаги съществува опасността да се изпокарат, да прегорят храната или да я оставят сурова, да съсипят продуктите и накрая да останат гладни. Тук обаче е водещата роля на готвача и неговите помощници, които трябва да разпределят задачите и да проследят тяхното изпълнение.
Обикновено екипът се разделя на няколко групи, всяка от които си измисля име, девиз, капитан и се състезава в приготвянето на едно или друго ястия.
Още по-голям е успехът, ако в състезанията участва някоя звезда.
Макар че организирането на подобен тимбилдинг изглежда на пръв поглед много сложно, всъщност, вече има фирми, които са готови да предложат организирането му. Сред тях са както кетърингови компании, така и фирми, които се нагърбват с провеждането на кулинарни курсове. Опитът им може да е много полезен за организирането на корпоративния ивент. Съдейки по интереса, който към подобни събития проявяват компании от най-различни браншове, явно резултатът е много успешен. Според експертите подобен тимбилдинг може да се проведе навсякъде – както в специално студио, така и в офиса или на поляна.
В търсене на приключения
Приключенският дух не е присъщ на определена възраст. Дори сериозни и солидни хора, чиито действия по никакъв начин не могат да се характеризират като авантюристични, с удоволствие се включват в подобни тимбилдинги.
Понякога, колкото по-екстремни са задачите, толкова по-голям е интересът. И това съвсем не е случайно. Спомняте си „Форт Бояр“ с обитателите си и страховитете препятствия, които участниците трябваше да преодоляват. Е, не всеки е съгласен да го направи, но пък това е начинът да идентифициране онези, които ще поведат екипа в случай на екстремна ситуация.
Едва ли има друга игра, която да се сравни по адреналин с „Форт Бояр“. Затова и много организатори на тимбилдинги се опитват да създадат такива, в които емоциите са на същото ниво, но без същия риск.
Проучване на пещери, скално катерене, преминаване през Виа Ферата или катерене на скална стена (за по-безопасно) са други възможности, които се предлагат за сплотяване на екипа.
По вода
Каякинг в буйни и спокойни води е друга идея, която спира дъха на участниците. Начинаещите може да тръгнат от лесни за преодоляване маршрути, а по-опитните – направо да се „гмурнат надъблоко“ в буйните води на пролетните планински реки.
Според организаторите най-често корпоративните клиенти избират еднодневен или двудневен тур, по време на който екипният дух не само се подлага на възпитание, но и се развива.
Забравете за хотелите
Два или три дни на палатка може да са истинско изпитание за градския жител, дори за онзи, който предпочита да прекарва отпуските си на къмпинг. Разликата е драстична – тук трябва не само да спиш на палатка, но и да я почистваш, да помагаш за приготвянето на храната и за миенето на съдовете. С други думи – всичко се върши заедно, а именно това най-добре изковава екипния дух.
Гол след гол
Наясно сте с всички предимства на тимбилдинга, но просто не разполагате с необходимия бюджет... Тогава ви предлагаме друга идея – да организирате футболно първенство или поне да гледате заедно мачовете. Психолозите са убедени, че дори съвместното съпреживяване на някоя спортна игра – независимо дали е футбол, баскетбол, волейбол, хокей или друга, допринасят за сплотяването на колектива. Така дори пасивните участници могат да бъдат въвлечени в общите коментари, да изразяват мнението си, да съпреживяват и пр.
Какво е значението с какво именно ще се занимават, ако се постигне крайната цел – по-голяма сплотеност и единомислие на екипа?