Обемът на сделките с европейски хотели през 2013 г. достигна нов връх , което е сигнал за завръщане на хотелите на пазара на недвижими имоти. Това се казва в доклад, публикуван от анализаторската компания HVS International в навечерието на Международния хотелски инвестиционен форум, който започва днес в Берлин.
Общият обем сделки в Европа достигна 7.7 милиарда евро през 2013 г., което е с 39% повече ( 5.6 милиарда) в сравнение с 2012 година. На първото тримесечие на 2013 г. се пада повече от половината от общия обем на сделките през годината на обща стойност 4.2 милиарда евро.
"Европейската хотелиерската индустрия сигнализира за положителни тенденции през цялата 2013 г. На повечето пазари се наблюдава по-висока заетост, средните цени растат, а обемът на сделките с хотели достигна най-високата си точка от 2007 г. насам. Финансираето за придобиване на първокласни активи става все по-лесно достъпно както от местни, така и от чуждестранни банки, променяйки инвестиционния пейзаж ", коментират авторите на доклада.
Великобритания отново е най-ликвидният пазар в Европа с обем транзакции 3 млрд. евро, което представлява 39% от общите продажби, докато Холандия има най-голям ръст на сделките в Европа през миналата година с обща стойност почти 500 милиона евро при с 118 милиона през 2012 година.
Най-големите сделки са придобиването на Constellation Hotels от портфолиото на Groupe du Louvre за 700 милиона евро, покупката на 42 хотела с марката Marriott от Abu Dhabi Investment Authority (ADIA ) във Великобритания за 640 милиона евро, както и закупуването на Malmaison и Hotel Du Vin от частната инвестиционна компания KSL за 234 милиона евро.
Най-скъпо са се продавали хотелите във Великобритания, със средна цена на стая 122 хил. евро. Франция е на второ място с цена на стая от около 292 хил.евро
Кой купува ?
През 2013 близкоизточни купувачи са участвали в по-голяма част от хотелските сделки, като са инвестирали общо 2,3 млрд евро в европейския хотелски пазар. Те показваг все по-голям интерес към придобиване на ключови активи в цяла Европа.
Самите хотелски компании също проявяват интерес към покупка на стратегически активи като част от техните планове за разширяване. Примери за това са Mandarin Oriental с придобиването на Mandarin Oriental в Париж от техния джойнт венчър партньор Société FONCIERE Lyonnaise за 290 милиона евро, както и закупуването на Eden хотел в Рим за 105 милиона евро от Starman.
Според авторите на доклада инвеститорите в Северна Америка също обръщат поглед към Европа като атрактивен район с постоянен потенциал за растеж и сравнително по-добра стойност за парите.
Ако преди година въпросът беше дали ще се намерят инвеститори за хотелите, днес въпросът е дали има достатъчно атрактивни активи за продажба, които да задоволят търсенето на инвеститорите, се посочва в доклада на HVS.