Едва ли ще се намери човек, който поне веднъж в живота си не се е сблъсквал с негативите на храненето на борда на самолета или поне не е чувал разкази на колеги или приятели. Какво мислят по този въпрос често пътуващите бизнес дами и имат ли специфични гастрономични предпочитания, с които ежедневно се сблъскват авиопревозвачите ? Отговор на тези въпроси потърси интернет проучване, извършено от maiden-voyage.com и inflightfeed.com.
Резултатите от проучването, в което са включени над 100 редовно пътуващи бизнес дами, са твърде незадоволителни: 76% от анкетираните признават, че услугите на авиокомпаниите не удовлетворяват напълно техните потребности, съобщи businesstravelnews.com. Те смятат, че храненето на борда на самолета е твърде „тежко“ и пренаситено с въхлехидрати. Има и по-крайно мнение, че храненето в самолета е подходящо само за мъже. Освен това дамите смятат, че купените от тях продукти в самолета са били твърде скъпи, а изборът – твърде ограничен, като повечето позиции изобщо не били налични.
Онези, които са предпочели бюджетни авиокомпании или пък са използвали авиокомпании, които не предоставят безплатна храна на борда, най-често изобщо не прибягват до услуги в самолета. Само 20% от бизнес дамите казват, че си купуват нещо по време на полет, а други 40% открито заявяват, че предварително си осигуряват прехраната на борда на самолета.
„Деловите пътешественички по-често от останалите се замислят за това с какво се хранят. Те предпочитат предварително да си купят здравословни храни, вместо да се чудят какво точно ще им сервират в самолета“, коментира Керълайн Пирсън, изпълнителен директор на maiden-voyage.com. Според нея авиокомпаниите биха могли да увеличат съществено приходите си, като гарантират на пътниците здравословно хранене по време на полет, като при това им осигурят такава възможност още преди пътниците да са си купили нещо извън самолета. Добра се оказва практиката на предоставяне на избор на меню, в което има и здравословни опции, още при покупката на самолетния билет.
Не всичко обаче изглежда толкова мрачно. Според Мери Кърби, старши специалист в Airline Passenger Experience Association (APEX), има и авиокомпании, които предоставят отлични възможности за пазаруване на борда, при това на продукти, които не само не вредят на здравето, но са и вкусни и приятно изненадват с цената си. Подобен пример според нея е авиокомпания Virgin America, която проявява голяма грижа за пътниците си, както и авиокомпания FlyDubai, която предлага широк асортимент от достъпни продукти на борда. Списъкът може да се разшири с няколко азиатски авиокомпании: бюджетната Air Asia, Malaysia Air, Корейските авиолинии и Сингапурските авиолинии. Точно за тях има най-добри отзиви в проучването. Добра е позицията и на британските авиопревозвачи: 20% от анкетираните дами отговарят, че храненето на борда на Virgin Atlantic Airline напълно задоволява изискванията им, а 14% определят British Airways като любима авиокомпания. Сред бюджетните авиопревозвачи категоричен лидер според проучването е easyJet.
Според Никас Лукас, представител на Inflight Feed, като правило бизнес дамите избират варианта сами да осигурят прехраната си на борда, за да са сигурни в храната, която консумират. На онези, които не са успели да го направят, той препоръчва да избират места в предната част на самолета, защото там ще разполагат с по-разнообразен избор. Обикновено онези, които са по-близо до опашката, са ощетени откъм разнообразие на предлаганата храна, казва той.
Пътниците не трябва да пренебрегват възможността да си поръчат храна предварително, която се предлага от все повече авиокомпании. Към момента едва един от десет пътници някога са доплащали за меню от по-висока ккласа, а 41% са заявили, че са готови да платят за подобна услуга не повече от 10 долара. Според него днес пътниците на икономичната и бизнес класата разполагат с равни възможности за „ъпгрейд“ на храненето на борда. Асортиментът на продуктите съответства на платежоспособността на туристите в различните класи, но ако пътникът не иска да се откаже от гастрономични удоволствия, срещу определено заплащане класата на менюто ще бъде повишена. Сред компаниите, които предоставят подобна възможност, са KLM, Air France, Delta Airlines, «Американските Авиолинии», Air Berlin, Sun Express, «Австралийските Авиолинии», авиакомпаниите Monarch и Jet2.
Все по-голяма популярност набира услугата „специално меню“, която е търсена от 56% от анкетираните бизнес дами. Мнозина от тях са го правили, без да спазват определена диета.
Някои авиокомпании полагат големи усилия при разработването на бордното меню, като предлагат оригинални варианти. За бизнес и първа класа много от тях привличат топ-готвачи с по няколко звезди Мишлен, които разработват гурме меню за пътниците си.
Експертите настойчиво препоръчват на всяка бизнес дама, която тръгва на път, да направи собствено предварително проучване на авиокомпанията, от която възнамерява да закупи билет, за да няма гастрономични разочарования на борда. Така например, в швейцарската Skywork са разработили меню, основано върху кулинарните традиции на региона, за който пътува самолетът – експеримент, който се радва на голяма популярност сред туристите. На борда на самолетите на шведската авиокомпания Kullaflyg се предлагат само биопродукти, които са отгледани в определен регион и са приготвени в деня на полета от пресни съставки. Тук пътниците на закуска могат да изберат домашно приготвен гръцки йогурт с мюсли, варени яйца от свободни кокошки или сандвич от прясно изпечен хляб.
Спектърът на възможностите се разширява, защото конкурентната борба между авиокомпаниите води не само до орязване на разходите, но и до стремежа да се задоволят максимално изискванията дори и на най-взискателните клиенти.
Снимка: Йенс Гьорлих