Лина Анастасова[1]
В началото бе мрежата, а тя беше предимно информация - световното знание, събрано на едно място и свързано чрез магическото „html”. Информационната мрежа - тази, която предизвика закриването на вестници, която предизвика фалита на туристически агенции и книжарници и свали арабски диктатори от власт, тази мрежа сега се превърна в социални мрежи. Предишната мрежа беше за информация, тази в момента е за „теб”, за всеки от нас, за нашите данни. Крайният резултат от личното ни присъствие в мрежата е „онлайн профилът” на всеки от нас, който е интересен за фирмите, за да могат да ни изпращат все по- таргетирани послания и да ни продават все повече продукти, които отговарят на „онлайн профила” ни. Прав е Х. Тълман - CEO на Flash point Academy, който казва “Персоналните данни са горивото на дигиталната ера”, защото без тях в онлайн среда фирмите не биха могли да бъдат успешни в бизнеса си".
Следните 6 цифри показват проникването на социалните мрежи в живота ни и бизнеса:
Истината е една: постепенно „офлайн” маркетингът и по-точно маркетинговите комуникации „емигрираха” в социалните мрежи, защото там най-лесно могат да се допитат до нашето ID, т.е. до нашите персонални данни - местоживеене, работа, хобита, желания и предпочитания, пътувания и т.н. За тях - за фирмите, вече няма тайни, само да могат да използват максимално предоставената им възможност, а това вече зависи от маркетинговата им компетентност. Би било добре, ако всички туристически агенции, хотели, туроператори си направят одит на присъствието си в мрежите и да започнат да ползват инстументи за метрика на онлайн аудиторията си, което неминуемо ще доведе до подобрени комуникации и увеличаване на аудиторията им и съответно продажбите.
[1] Л.Анастасова е професор по маркетинг в Бургаски Свободен Университет;