28 Март 2024

Вие сте тук

Шест цифри, които показват как социалните мрежи променят бизнеса и света

30.10.2012

Лина Анастасова[1]

 

В началото бе мрежата, а тя беше предимно информация - световното знание, събрано на едно място и свързано чрез магическото „html”. Информационната мрежа - тази, която предизвика закриването на вестници, която предизвика фалита на туристически агенции и книжарници и свали арабски диктатори от власт, тази мрежа сега се превърна в социални мрежи. Предишната мрежа беше за информация, тази в момента е за „теб”, за всеки от нас, за нашите данни. Крайният резултат от личното ни присъствие в мрежата е „онлайн профилът” на всеки от нас, който е интересен за фирмите, за да могат да ни изпращат все по- таргетирани послания и да ни продават все повече продукти, които отговарят на „онлайн профила” ни. Прав е Х. Тълман - CEO на Flash point Academy, който казва “Персоналните данни са  горивото на дигиталната ера”, защото без тях в онлайн среда фирмите не биха могли да бъдат успешни в бизнеса си".

 

Следните 6 цифри показват проникването на социалните мрежи в  живота ни и бизнеса:

 

  • 3 милиарда: това е броят на търсенията в Google всеки ден, а световното население е само 7 милиарда. Всички тези търсения, независимо дали си даваме сметка за това, оформят „онлайн” портрета на всеки от нас: кои сме, какво харесваме и не харесваме, какво искаме, какво купуваме и т.н.
  • 10 милиона нови потребители седмично, които се включват в два сайта за видео споделяне Viddy и Social Cam след 24 април, когато Facebook ги пусна в своя поток новини. Всъщност, засега Фейсбук е кралят на социалните мрежи, защото времето, което хората прекарват във Фейсбук, е повече от времето, което те прекарват в Youtube, Wikipedia, Google, Microsoft и Yahoo взети заедно.
  • 1500 е броят на новите ритейлъри на седмица, които се присъединяват към Payvment- социален комерсиален сайт, който позволява на потребителите да създават магазини във Фейсбук. Наскоро  Фейсбук лансира услугата Фейсбук подаръци (Facebook gifts), която прави възможно изпращането на реални подаръци на приятелите чрез Фейсбук - лично или публично.  Тълман дори въведе термина „F- commerce” като реплика на “Е-commerce” т.е. Фейсбук-търговия вместо Електронна търговия. 
  • 48 часа е броят на видео-качванията всяка минута в Youtube. Това е и причината за превръщането на „видео-то” в новата медия за комуникация в социалната мрежа.
  • 80 милиона е броят на виртуалните фермери във Farmville на Фейсбук и само за сравнение в САЩ всички реални фермери са 1.3 милиона.
  • 28% от всички онлайн реклами са във Фейсбук и този факт не трябва да се подценява от фирмите.

 

Истината е една: постепенно „офлайн” маркетингът и по-точно маркетинговите комуникации „емигрираха” в социалните мрежи, защото там най-лесно могат да се допитат до нашето ID, т.е. до нашите персонални данни - местоживеене, работа, хобита, желания и предпочитания, пътувания и т.н. За тях - за фирмите, вече няма тайни, само да могат да използват максимално предоставената им възможност, а това вече зависи от маркетинговата им компетентност.  Би било добре, ако всички туристически агенции, хотели, туроператори си направят одит на присъствието си в мрежите и да започнат да ползват инстументи за метрика на онлайн аудиторията си, което неминуемо ще доведе до подобрени комуникации и увеличаване на аудиторията им и съответно продажбите.

 

 


[1] Л.Анастасова е професор по маркетинг в Бургаски Свободен Университет;

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed