След две години на лек спад френският износ на вино и спиртни напитки през 2015 година е достигнал историческо равнище от 11,7 милиарда евро, което съответства на продажбата на 126 самолета Еърбъс (Airbus), обяви днес Федерацията на износителите, цитирана от Франс прес.
Този резултат, бележещ растеж от 8,7% за една година, се дължи основно на продажбите на шампанско и коняк и на благоприятния валутен курс с отслабване на еврото. Негазираните вина обаче продължават да страдат от недостатъчното предлагане според професионалистите.
Впечатляващият резултат, "който се равнява на продажбата на 126 Еърбъса", подчерта президентът на Федерацията Кристоф Навар, позволява на сектора да си върне загубеното миналата година второ място по износ след авиацията.
В същото време експедираните обеми са намалели с 3,6% до 188 милиона продадени каси, а без отчитане на шампанското спадът при вината достига 5,2%. Тенденцията се наблюдава трета поредна година, уточни Навар.
И докато при шампанското има увеличение (4,8%) както и при коняка, то пазарният дял на виното и спиртните напитки не спира да се свива. За 15 години показателят се е понижил от 45 до 30 процента, отбеляза ръководителят на федерацията.
По думите му шампанското, конякът, бордото и бургундското вино покриват 67% от износа (като стойност - бел. р.), но само 28% от обема.
На САЩ и Китай се падат 75% от растежа в контекст, в който нововъзникващите пазари, особено в Азия, търсят нисък клас вина. При тях Франция понася тежестта на конкуренцията от Новия свят начело с Чили и Австралия, отбелязва АФП.