Метатърсачките са принудени да се променят, да търсят нови пътища за привличане на потребителите и да подчертават предимствата на една или друга стока и услуга или пък разликата между две услуги. Това според експертите означава само едно: цената на определени стоки и услуги остава на втори план, макар че ще продължи да е съществен фактор, който влияе върху избора на клиентите.
През последните години метатърсачките значително разшириха своите възможности, появиха се големи играчи, промени се структурата и бизнес моделът. Това се забелязва вече от всички участници на пазара. Прези три години Expedia и Priceline купиха Kayak и инвестираха в Trivago, доказвайки, че метатърсачките не са за подценяване.
Неотдавна в Дъблин се проведе поредната европейска конференция «Phocuswright», на която присъстваха представители на няколко метатърсачки: HotelsCombined, Skycanner и TravelSupermarket. Към тях бе отправен въпросът какво биха искали да променят, ако трябваше да започнат всичко отначало.
Нито една от компаниите непризна, че изборът на бизнес модела е бил неправилен, нито пък заяви, че би искала да промени всичко из основи. Но онези от тях, които не са фокусирани върху хотелските резервации, биха искали да акцентират точно върху този сегмент, тъй като именно той дава основната печалба, а не самолетните билети, както в миналото.
Според Вик Дарви, който оглавява TravelSupermarket, за техните клиенти в момента най-изгодно е купуването на пакети (самолетен билет и хотелска стая), но точно това не им предлагат доставчиците.
Примера на метатърсачките разширяват сайтове като GoCompare, който освен основни, предлага и допълнителни услуги на клиентите си. Според Стиф Хафнер, президент Kayak обаче това е неперспективен път от гледна точка на бизнеса. Той заяви, че не разглежда продажбата на туристически пакети и допълнителни услуги като основа на своя бизнес, тъй като според него в момента няма търсене. Въпреки че клиентите търсят и допълнителни услуги и развлечения, те обикновено ги купуват в последния момент преди излитането или пък след като пристигнат в определена дестинация, затова не е целесъобразно предлагането им като част от пакета. Единици са онези, които си правят хотелска резервация, купуват самолетния билет и билетите за различни атракции предварително.
По време на дискусията стана ясно, че към днешна дата повечето клиенти не могат да намерят най-добрите оферти чрез метатърсачки, защото сравняването на цените не винаги е най-добрият показател. Затова според експертите метатърсачките трябва да преминат от сравнителен анализ на цените към по-детайлен анализ на различните услуги.
Според тях сравнителният ценови анализ вече не играе толкова голяма роля, тъй като често разликата в цената е минимална. Това е свързано с консолидирането на онлайн агенциите, които са голям играч на пазара и доставчик на данни за метатърсачките. Следователно, за да оцелеят в конкурентната борба, метатърсачките трябва да се научат да открояват разликата между различните стоки и услуги. При това, без да забравят за цената, която остава втори по важност фактор, който влияе върху избора на потребителите.
Новият модел, фокусиран върху разликите между услугите и информацията за допълнителните услуги успоредно с резервирането на хотелска стая може да привлече по-голям брой клиенти. Този механизъм успешно функционира на някои сайтове, където туристите могат да добавят различни услуги, докато не направят окончателния си избор. На тях клиентите могат да сравняват както цените на услугите, така и самите услуги, преди да направят покупката си. Ако искат да останат конкурентни, метатърсачките ще трябва също да променят структурата си, прогнозират експертите.