Ароматът е толкова изключителен, че прилича на "удар с юмрук по устата": с изострено внимание и очаровани, китайските купувачи стоят в почуда пред хилядите бутове иберийска шунка в лабиринта от пещери на производител от Югозападна Испания.
И докато Луци У изпада в екстаз, коментирайки вкуса на продукта, трима негови колеги се опитват да отрежат възможно най-тънки парчета от хамона, като това е детайл от особено важно значение при дегустациите, които те ще организират за техните купувачи, след като се завърнат в Шанхай.
"В началото клиентите просто търсеха изискани продукти, защото могат да си го позволят. Днес обаче те искат да знаят повече, да разберат защо това е толкова добро и защо плащат толкова скъпо", обяснява този високопоставен служител от Jiarui Fine Food, млада компания, специализирана във вноса на луксозни гастрономически продукти в Поднебесната империя.
Испанският хамон започва да си извоюва привилегировано място в Китай, най-големия потребител в света на свинско месо, където той се продава като луксозен продукт и изпреварва италианските и френските си конкуренти.
Испанците бързо наваксаха изоставането си спрямо италианците, пионерите на китайския пазар с шунката си от Парма: сега те са начело на продажбите на сух хамон, включващи всички категории качество, с 1,8 милиона евро продажби през 2016 година (без Хонконг), спрямо 1,4 милион евро за Италия и едва 30 000 евро за Франция, където един-единствен производител има разрешително да продава, според Френската федерация на колбасарите (FICT).
В началото на март тридесетимата китайци от Jiarui Fine Food посетиха село Хабуго, сгушено в хълмовете на Андалусия, по покана на марката Cinco Jotas, специализирана в производството на висококачествен хамон.
На идилични пасища, покрити от дъбове, стада черни свине от чиста иберийска порода се хранят с последните зимни жълъди, които ще придадат на шунката уникален орехов вкус след три години на зреене.
Китайските търговци разпитват за всички тънкости на производството, за да могат да имат аргументи, когато продават испанския хамон.
Защото той се продава по-скъпо в Китай, отколкото в Испания на твърде заможни клиенти: с 10 до 20% повече за класическите продукти и още повече за продуктите от горния край на ценовата скалата. Един "рata negra", "черен бут", нещо като връх на испанския хамон, в Хонконг може да се продаде за до 3000 евро.
Луксозен подарък
Също като десетина други испански производители на шунка, Cinco Jotas получи в началото на миналото десетилетие разрешително да продава за Китай, който вече е най-големият му пазар след Испания.
Испанският хамон се продава в ресторанти, бакалии и в мрежите за луксозни подаръци в големите китайски градове.
"Общият пазар (на висококачествената шунка) в Китай е от 20 000 до 30 000 бута годишно", посочва Цзялин Шън, шеф на Jiarui Fine Food.
Рене Леме, директор на международния отдел на Cinco Jotas, миналата година 16 пъти е посещавал Китай, където компанията има десетина магазина. В офиса му има карта на света и на нея Китай е в центъра, "за да разбера тяхната гледна точка", казва той.
Усилие, което си струва да се прави, като се има предвид потенциалът на този огромен пазар. Продажбите на суха шунка в Китай са се удвоили за периода от 2012 - 2016 година.
"Китай стана вторият пазар за испанския сектор на производство на продукти от свинско месо след Франция", обяснява Хесус Перес Агилар, директор комуникации на Междупрофесионалната асоциация на иберийските производители на свинско и продукти от свинско месо.
Кривата на продажбите "се движи успоредно с испанската икономическа криза", която накара компаниите да се диверсифицират и да се интернационализират", анализира той.
"Находчиви"
За Ibericos Torreon, среден производител от Саламанка (северозападната част на страната), друг голям регион за испанския хамон, успехът обаче не е дошъл веднага.
Тази компания работи търпеливо и влага много пари, присъствайки на търговските панаири, за да запознае китайците с продукта, който те по-скоро са свикнали да варят в супите, отколкото да го ядат отделно.
"От две години продажбите тръгнаха нагоре", разказва Лаура Гарсия Ернандес, която отговаря за износа, и предпочита да не посочва точни цифри.
"Испанците бяха по-находчиви от търговска гледна точка", като използваха Хонконг като входна врата, заключава Робер Волю, президент на FICT.
Рискът от ментетата изглежда не ги безпокои прекомерно: те залагат на това колко е трудно техният хамон да бъде възпроизведен, защото той е плод на земя, комбинираща климат, растителност и много специфични животни, по подобие на нещата, които се случват в областта на виното.
"Формата може да бъде копирана, но това, което се произвежда в Испания, е силно специфично за полуострова", заявява Сантяго Мартин, президент и главен изпълнителен директор на Embutidos Fermin. Работещите в този сектор обаче полагат усилия да си издействат търговско название със защитен географски произход.
Източник: Франс Прес