22 Дек. 2024

Вие сте тук

ДДС в Европа: нагоре – надолу

The full content of this page is available to premium users only.

Екатерина Геловска, Драгомира Монева

 

След като през 2009 г. ДДС ставките за хотели и ресторанти тръгнаха надолу в много европейски държави, днес не е изключено да започне обратната тенденция, опасяват се хотелиери.  Причината е решението на Франция  за увеличаване на размера на ДДС, който досега бе по-нисък  за хотелиерството и ресторантьорството.

 

Мотивът е, че държавата губи 2,6 млрд евро от намаления данък и ръстът на данъка е неизбежен. Като допълнителна причина се посочва и фактът, че ресторантьорите не са изпълнили ангажимента да намалят цените след редуцирането на данъка през 2009. Засега не е ясно какъв ще е размерът на данъка. Единият вариант е за бранша да се приложи стандартният размер от 19,6%, но най-вероятно е да се гласува междинен размер от 10%.

 

Едновременно с това обаче се предвижда подкрепа за малките заведения, в които работят под 20 души, съдействие за обучаването и повишаването на професионалната квалификация на персонала, както и за увеличаване на стандартите по отношение на санитарните структури, достъпа на инвалиди и прозрачност на продукцията.

 

Намаленият ДДС в размер на 5,5% бе въведен във Франция през 2009 г. от предишния президент Никола Саркози с условието да бъдат създадени нови работни места и намалени цените в заведенията. Според условията на споразумението  (le contrat d’avenir), сключено между правителството и браншовите организации, собствениците на заведения се задължаваха да намалят цените поне на 7 ястия в менюто, да създадат 40 хил. нови работни места в сектора в срок от две години, да инвестират в производството и да преговарят със служителите за повишаване на заплащането им.

 

В началото на 2012 г. данъкът бе увеличен до 7%. Профсъюзите веднага предупредиха, че плановете за увеличаване на ДДС ще доведат до драматични последици както в заетостта, така и в икономиката на Франция.

 

Френският съюз на хотелиерите UMIH на свой ред обяви, че увеличаването на ДДС ще постави под въпрос съществуването на близо 100 хил. работни места във Франция. Това е антисоциална мярка в сектор, който е ключов генератор на работни места, особено за младежи, посочват от съюза.

 

Статията е част от съдържанието на бр.9-10/2012 на THExperts и е достъпна само за абонати.

 

Категории: 
ХотелиМаркетинг и продажби

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed