Новото международно летище на Москва трябва да заработи идния месец със само шепа компании и е изправено пред борба за пътници с конкурентите си след икономическата криза в Русия, предаде Ройтерс.
Летище "Жуковски" бе тържествено открито в началото на седмицата от премиера Дмитрий Медведев и е част от проект за 10 млрд. рубли (152 млн. долара) за разработване на авиовъзела, разположен на 40 км югоизточно от Москва, който навремето обслужваше товарни превози и беше изпитателен полигон през Студената война.
Летището, съвместно дружество на руската държавна корпорация Ростех и литовската Авиа сълюшънс груп (Avia Solutions Group), ще поеме обслужването на полети от Москва до градове на територията на бившия Съветски съюз.
Проектът бе започнат по време, когато трите големи международни летища на руската столица редовно работеха с максимален капацитет и трябваше да поеме част от нарастващия трафик, който тогава се увеличаваше с 10 процента годишно.
Силният икономически спад, настъпил на фона на срива в цените на петрола и западните санкции, обаче засегна тежко авиационния сектор, принуждавайки потребителите да затегнат колана.
Празният терминал, разпрострял се на площ от 17 600 кв метра с 18 гишета за регистрация, две кафенета, средно голям безмитен магазин има оперативен капацитет от 2 милиона пътници годишно.
Според плановете общият капацитет на летището би трябвало да нарасне до 12 милиона пътници годишно до 2020 година, посочва Ростех, но досега са сключени оперативни споразумения едва с четири авиокомпании. Само две от тях - Еър Киргизстан (Air Kyrgyzstan) и казахстанската СКАТ (SCAT), превозват пътници и ще извършват около 20 полета седмично.
Ако предположим, че нaвсеки самолет има 150 пътника, то трафикът на "Жуковски" ще бъде само 156 000 пътника годишно, което е доста под капацитета от 2 милиона.
Броят на авиопътниците в Русия миналата година е намалял с 4 на сто, а за 2016 г. се очаква спад с 6 на сто.
През 2015 година над 20 авиокомпании са напуснали руския пазар и трафикът през "Домодедoво", което бе най-голямото летище на Москва, се е свил с 3 милиона до 30,5 милиона.
"Жуковски" ще трябва да се конкурира с "Домодедово", както и с "Шереметиево" и "Внуково", през които миналата година са преминали съответно 31,3 милиона пътници и 15,8 милиона пътници. Докато конкурентите са обслужвани от специални жп линии от централната част на Москва, то до "Жуковски" може да се стигне само по шосе, което често е блокирано от задръствания. Това му струва потенциално доходни нови клиенти като нискотарифния авиопревозвач Победа, който е подразделение на националната авиокомпания Аерофлот.