24 Ноем. 2024

Вие сте тук

Сивият сектор съсипва туристическия бизнес

14.02.2015

Фирми и физически лица, които незаконно извършват туристически услуги, съсипват репутацията на редовните туроператори и нанасят вреди на потребителите. Това стана известно по време на дискусия, организирана от Българската асоциация на туристическите агенции в рамките на Международната туристическа борса Ваканция, която се проведе от 12 до 14 феврруари в София

 

Туроператори и граждани са подавали сигнали до Комисията за защита на потребители за нелоялна конкуренция, но текстовете в съществуващата нормативна уредба не й дават много възможности за действие. В същото време поради твърде общи текстове в застрахователния кодекс потребителите често остават незащитени от действията на некоректни фирми и граждани.

 

Съществуващите разпореди позволяват на застрахователите да не изплащат компенсации на граждани, които не са получили платените от тях туристически услуги, ако туроператорът не е обявил пред тях изрично своята несъстоятелност. Същото се отнася и за случаите, когато застрахователите преценят, че се касае за умишлена измама и едностранно прекратява  действието на застраховката „Отговорност на туроператора“. Така потребителите остават ощетени, заяви по време на дискусията Емилия Елчинова, директор на Главна дирекция „Контрол на пазара” в Комисията за защита на потребителите. Според нея е разумно да се помисли за въвеждане на система, която да съчетае гаранционен фонд и застраховката, за да може гражданите, които са пострадали от действията на туроператори, да бъдат компенсирани.  Сумата от подобен фонд ще позволи туристите да бъдат настанявани в хотели и да бъдат върнати обратно в България в случаи, когато туроператорите не са превели дължимите суми на партньорите си в чужбина.

 

 

Според туроператори от БАТА не е справедливо онези, които се занимават предимно с входящ туризъм, да плащат същите суми на застрахователите, както и фирмите, които водят туристи в чужбина. Туристите, които идват в България, вече са застраховани, мотивира позицията Донка Соколова.  Според други туроператори трябва да има диференциране и при застраховките на еднократни чартърни полети и чартърни вериги.

 

  

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed