22 Ноем. 2024

Вие сте тук

Летището на бъдещето

30.07.2014

Само след десет години летищата ще се превърнат от място, където пътниците се отегчават или пък се изнервят, в истински оазиси за отдих с виртуални магазини, басейни на покрива, йога студии, 3D кина и пр. Това се прогнозира в доклад Future of Travel 2024, подготвен от експертите на глобалната търсачка Skyscanner съвместно с компанията The Future Laboratory.

 

Според тях към 2024 г. пътниците  ще бъдат посрещани от напълно автоматизирани транспортни хъбове. Благодарение на биометричните карти, които ще заменят паспортите, ще намалеят опашките за паспортен и митнически контрол. Повсеместно ще бъдат въведени цифрови стикери за багажа, а 3D холограми на служители на летището ще помагат на пътниците най-бързо и лесно да се ориентират и да заемат местата си в самолета.

 

Според Грег Фордхъм, изпълнителен директор на компанията, извършила проучването, до пет години ще намалее броят на работещите в терминалите. Там ще останат само висококвалифицирани специалисти, говорещи няколко езика и готови да се притекат на помощ на пътниците, ако се окажат в затруднена ситуация.

 

Когато тръгват на път, туристите вече няма да изпитват стрес, докато са на летището в очакване на полета им. Самото пребиваване в аеропорта ще се превърне в увлекателно и приятно преживяване, благодарение на басейните на покривите, студията за йога, 3D-кината и другите развлечения, които ще са на тяхно разположение, смята шефът на B2B-департамента на Skyscanner Филип Филипов.

 

Таксито, което очаква ТОМ – пътешественика на новото хилядолетие ( от англ. Traveller Of the Millennium),  за да го заведе до летището има твърде далечно сходство с предшественика си от 2014 г. В таксито на бъдещето можеш да влезеш в интернет и да отваряш сайтовете на3D-монитор, при това с помощта на гласово управление и жестове. Същият монитор дава възможност за връзка с приятели и роднини. С две думи, четирите часа от дома до летището минават бързо. Благодарение на технологичните нововъведения пътниците отдавна са забравили какво е опашка за регистрация на полета. ТОМ може да остави сака си на някое от автоматизираните гишета, които са навсякъде в терминала. Регистрацията за полета също минава безболезнено, защото е достатъчно да се подаде гласова команда през „умно“ мобилно устройство. Докато си пие кафето, ТОМ се чекира за полета и остава самода изчака отвеждането към самолета.

 

Според мнозина водещи специалисти в областта на въздушните превози сценарият е напълно реален. Към 2025 г. автоматизираните технологии за самообслужване и смартфоните ще позволят на пътниците да се регистрират за нула време, смята Патрик Йънг, изпълнителен директор на авиокомпания Dragonair. Предвестници на тази технология вече се появяват на летищата.   British Airways и Microsoft работят върху създаването на персонализирани багажни етикети. Те ще са цифрови и ще могат да се активират със смартфон. Билетите вече са в електронен вариант, бордните карти също предстои да бъдат цифровизирани и хартиеният носител да изчезне.Върху цифровия етикет ще може да се запише информацията за полета и крайната дестинация на багажа. А това в крайна сметка ще намали неправилно насочените и загубени багажи.

 

Технологията Near Field Communications позволява бързо сканиране и изпращане на багажа до местоназначението му. Същата технология ще позволи на ТОМ бързо да намери багажа си, а преди това да проследи придвижването на багажа по време на цялото пътешествие. Впрочем, умните етикети са само първа стъпка.  Някои авиокомпании вече използват таблети.   Служителите на  All Nippon Airways’ Fast Travel например раздават на пътниците таблети, за да се регистрират за полета за секунди, а след  това да преминат по най-бързия начин проверките за безопасност.  И това е само върхът на технологичния айсберг, коментира Мартин Реймънд, един от основателите на The Future Laboratory. 

 

Според него в момента се наблюдава зараждането на Интернет на Вещите. Над 50 милиарда устройства според прогнозите на Cisco към 2025 г. ще бъдат взаимно свързани. Става дума не само за хладилници и печки, но и за дрехи, куфари и дори четки за зъби. На практика това означава, че персоналът в хотела сам ще разбере дали имате нужда от четка за зъби и тоалетни принадлежности в стаята, а хладилникът – дали трябва да се купуват нови продукти. Пералнята сама ще си промени настройките, ако открие, че много от дрехите са с петна по тях.

 

iQueue, продукт на базата на Bluetooth, е създаден, за да се анализира поведението на пътниците и да се намали броя на проблемите зони  на летищата Хийтроу и Франкфурт на Майн. Той проучва опашките, времето за пребивавене на летището и други важни подробнсти, свързани с престоя на пътниците. А на летището Инчхон в Сеул в специален киоск пътниците само за три минути могат да се регистрират за полетите на осем водещи авиокомпании.

 

В най-близко време предстои въвеждането на биометрична система за разпознаванена лица, а бордните карти ще бъдат премахнати. За мнозина експерти това са само първите стъпки към цялостно автоматизиране на инфраструктурата на летищата. Според Грег Фордхъм, изпълнителен директор на Airbiz, само след пет години броят на служителите на терминалите рязко ще намалее. Причината е, че всички процеси на летищата ще бъдат автоматизирани, и това ще позволи на пътниците да усетят истински комфорт при пътуванията.

 

Автоматизираното самообслужване ще премахне опашките, тъй като пътниците самостоятелно ще извършват процедурите, затова формалностите ще отнемат по-малко време.

 

Много нови технологии скоро ще се използват на терминал 4 на летище Чанги в Сингапур, което предстои да отвори врати през 2017 г. В него е заложено използването на биометрично сканиране, самостоятелна регистрация и издаване на бордна карта. Биометричното сканиране, самостоятелното чекиране и издаване на бордната карта с помощта на смартфон – това са само част от предстоящите иновации. Освен това ни чакат виртуални консиержи и магазини, които позволяват да сканираме и да си купим стоката, която впоследствие ще ни бъде доставена на съответния адрес, без да се налага да я превозваме на хиляди километри.

 

Контролът на безопасносттта — ето къде ТОМ наистина ще си спести време.  Дългите опашки и рентгенови апарати  от нашето съвремие ще изглеждат отживелица от миналото.

 

«След като биометричните карти заменят паспортите, идентифицирането на пътниците ще става по-лесно и онези, рискът за безопасността ще намалее, процедурите ще се ускорят и това ще позволи на пътниците да пестят време“, казва доктор Ян Йомен. По сходен начин ще се използват програми за разпознаване на външността, за да се оценят определени рискове от гледна точка на безопасността на полетите. Познатият ни днес рентгенов апарат ще бъде напълно забравен. На негово място ще има ново поколение лазерни молекулярни скенери, които ще вършат работата си за части от секундата.

 

Лазерни молекулярни скенери Genia Photonics, вече се изпробват в САЩ, те могат да работят на разстояние 50 м и са 10 млн пъти по-бързи от традиционните.

 

След като мине бързо регистрация и проверка, ТОМ ще може да се наслади на лукса на салоните, които ще заменят познатите ни чакални. Помещенията са проектирани така, че да превърнат принудителното чакане във важна и приятна част от пътуването и почивката.

 

«В днешно време летищата се възприемат като неизбежна разплата за пътуването, като своеобразен капан, от които всички ние се стремим да се измъкнем“, казва Мелиса Вайгел, старши директор по мултимедиа в Moment Factory. Това студио наскоро обнови дизайна на международния терминал на летище Лос Анджелис.

 

Според нея в съвсем близко бъдеще пътниците с удоволствие ще прекарват повече време на летищата заради интересната архитектура, удобствата и мултимедийните развлечения.

 

Компанията Moment Factory е известна  най-вече с  изграждането на видеостени за Суперкупата и световното турне на Мадона, но когато се заела с летището, експертите се концентрирали върху мултимедията и интерактивния контент за седемте гигантски LED-екрана,  разположени на  стратегически места в терминала. Централен елемент е 22-метровата Кула на времето, изградена около един от основните асансьори на терминала. Слайдове с оптични илюзии се редуват с видеоматериали, основани върху стари холивудски филми. Искахме да разкажем историята на Лос Анджелис, пояснява Мелиса. Върху билбордовете няма реклама. Вместо да провокират съзнанието на пътниците, инсталациите ги успокояват посетителите.

 

Въпреки че летищата дълго време се смятаха за скучни зони,  през които пътниците просто бяха принудени да преминат, постепенно те започнаха да се превръщат в места, където хората могат да се наслаждават на изкуството. Пример за това са летището в Мумбай, превърнато в картинна галерия, и летището Чанги в Сингапур, където е най-голямата подвижна скулптура в света Kinetic Rain. А летище Шипхол в Амстердам е  подслонило световни шедьоври на изобразителното изкуство, получени от Държавния музей на Холандия.

 

Креативният подход е неизбежен резултат, породен от все по-нарастващите потребности на пътниците, смята търговският директор на летището в Копенхаген Мариона Витхов, според която пътниците очакват все повече. Според нея пътниците трябва да забелязват и да се радват на неща, които не са очаквали да видят на летището.

 

Аероградовете са нова стъпка напред. Точно те според експертите ще са основна тенденция през следващото десетилетие. Летище Чанги например има двускатен покрив, пететажна вертикална градина, водопади, четири киносалона и басейн на покрива.

 

Все повече летища създават открити тераси и зимни градини. Те просто отговарят на исканията на пътниците,  43% от които според последно Проучване на Skyscanner биха искали на летището да има плаж или градина. Новото международно летище в Кувейт, което предстои да бъде отворено през 2016 г., ще е първият в света пътнически терминал със златен сертификат според стандарта LEED: ръководство за енергоефективно и екологично проектиране. На летището ще има  фонтани, а сградата ще е заобиколена от градини.

 

Интерактивни дисплеи, виртуална реалност, проекционни системи, влияние върху всички сетива на човека – такива ще са основните акценти в зоните в обществените пространства. Що се отнася до храненето и шопинга, те също коренно ще се променят заради технологията Transtailing – нов формат за транзитна търговия. Стоките ще са изложени виртуално, но технологията ще позволява тя да се „пипне“  и да се „помирише“ – например, ще се възпроизвежда миризма на кожа в магазини за обувки и кожени изделия. Според изследователи от Токийския университет това ще направи шопинга още по-вълнуващ.

 

Технологията Smelling Screen вече беше представен на конференция на виртуалата реалност IEEE Virtual Reality 2013 в Орландо, Флорида.

Виртуалные стени също вече са демонстрирани – за пръв път Tesco ги тества ва метростанциите и автобусните спирки в Южна Крея, след което те се появиха и на летище Гетуик в Лондон. Същата технология се използва на летището в ню Делхи, където пътниците могат да сканират QR-кодовете, за да си купят скъпи бижута, фотокамери или парфюмерия. Подобна иновация се появи във Франкфурт, както и в зоните за отдих в много китайски летища.

 

Според експертите от Think Big Factory в най-близко бъдеще огромни пространства на летищата ще са интерактивни.

 

TOM  ще се придвижва из пространство, където интерактивно ще може да си поръчва стоки и храна само с един клик. При това ще е сигурен, че ще получи поръчаната стока в най-скоро време. ТОМ вече напълно е релаксирал. Той тъкмо се завърна от час по йога  във виртуалния павилион и е поплувал в басейн с гледка, която надхвърля мечтите му.

Чрез портативния си помощник се поръчва храна от близката виртуална стена, тъй като се сеща, че  вкъщи хладилникът му е празен. Поръчката ще го очаква, когато се прибера у дома. Междувременно си поръчва фреш, който му донасят, докато си почива в кресло, което дублипа извивките на тялото му. Чуруликане на птици и ромолене на ручей напълно го успокояват.Тук го намира виртуалният консиерж, който го кани да се отправи към изхода за самолета.

 3D-холограмата бързо му помага да се ориентира  и го превежда през стаята за отдих, която повече прилича на горска полянка, към съответния изход.

ТОМ не се чуди къде е бордната карта, защото тя просто не му е нужна. Вместо нея са цифровите и биометричните данни, които апаратурата прочита, докато той върви из летището. Затова ТОМ спокойно се отправя към самолета.

 Самият самолет се е променил до неузнаваемост. Удобно кресло, оборудвано с индивидуален климатик, автоматично се нагажда към телосложението на ТОМ.  Салонът е осветен от специални лампи, които спомагат за изработването на хормона мелатонин в организма на човека, благодарение на който пътниците по-лесно заспиват и не страдат от нарушаване на биоритмите.

Персонален холографен медиен център му позволява да гледа филми, да слуша музика и да общува със семейството и приятелите си. Всяка седалка има шумозаглушител, така че разгаворите на останалите пътници изобщо не му пречат. Ако избере бизнес класа, ще получи и сензорни ръкавици, които ще му позволят по време на разговора да прегърне децата, да целуне съпругата си или да стисне ръката на бизнес партньора.

 

Подобна технология вече съществува, казва Мартин Реймънд. На Изложението за потребителска електроника в Лас Вегас тази година беше представено второ и трето поколение на тези уреди, припомня той. Засега те са твърде скъпи, но ще поевтинеят веднага, след като започне масовото им производство, прогнозира той.

 

Според експерта през следващите десет години все по-често ще се използват най-нови технологии за развлечение на хората, и авиокомпаниите ще трябва да оборудват с тях самолетите си, ако искат да са в крак с тенденциите.

 

Самолетите ще са разделени на няколко зони. В едни човек ще може да релаксира и да общува със спътниците, други ще са проектирани за онези, които искат тишина и спокойствие. Ще има и специална гурме зона за любителите на кулинарните изкушения.

 

Комфортът на пътниците ще е във фокуса на авиокомпаниите. Проучването на Skyscanner показва, че спалните капсули заемат едно от първите места в списъка на желанията на пътниците, а това означава, че е много вероятно дизайнът на самолетите да бъде напълно преосмислен така, че възможността човек да се наспи нормално по време на дългите полети да се превърне в част от стандартния пакет услуги.

 

Това кара дизайнерите още днес да променят вижданията си. Проектантите на Airbus например вече са разработили нова концепция на салон, в който първа, бизнес и икономична класа са заменени с няколко зони, в които пътниците могат да почиват, играят или да общуват с приятели и роднини на Земята.

 

В него седалките са проектирани така, че да са удобни за хора с всякакво тегло и размери – важен детайл с оглед увеличаването на средното тегло на хората. Към тях германската изследователска организация Fraunhofer предложи новата си разработка – вграден климатичен контрол и индивидуално регулиране.

 

 Само преди няколко месеца по време на Световната туристическа борса в Лондон експертите предрекоха, че самолетите ще се променят радикално през следващото десетиление. Технологиите за комуникации от новото поколение 5G ще са достъпни на пътниците на бъдещето, а спътниковите комуникации и бързият интернет няма да са нещо необичайно в самолетите.

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed