Европейската комисия съобщи, че ще предостави 600 млн. евро за нови научни изследвания, за да бъде облекчено положението в претовареното европейско въздушно пространство, съобщи пресслужбата на ЕК.
Целта е да бъде избегнат недостигът на капацитет на фона на очакваният през идните 10-20 години броят на полетите да нарасне с 50%. Трябва да се разработят нови технологии, необходими за изграждането на Единното европейско небе - амбициозният проект за реформа на европейското въздушно пространство, чрез който ще се постигне удвояване на капацитета и намаляване наполовина на разходите за управление на въздушното движение.
"Европейското небе и летищата в Европа са заплашени от претоварване. Ако не променим нещо, ще бъдем изправени пред сериозни задръствания и хаос в нашето въздушно пространство. Летищата ще бъдат претоварени в такава степен, че за 2 милиона полета няма да е възможно съответно излитане или кацане. Увеличаването на задръстванията води до нарастване на опасностите, както и до закъснения и разходи за икономиката. Това изключително важно финансиране на научните изследвания има ключово значение за разгръщането на потенциала на технологиите, които са необходими за изграждането на по-чисто и по-ефикасно европейско въздушно пространство, което отговаря на изискванията на 21-ви век", каза еврокомисарят по транспорта Сийм Калас.
Липсата на ефективност в разпокъсаното въздушно пространство на Европа носи допълнителни разходи от близо 5 млрд. евро годишно за авиокомпаниите и техните клиенти. Средната дължина на полет се увеличава с 42 километра, поради което самолетите изразходват повече гориво, изхвърлят повече вредни за околната среда газове, плащат повече под формата на скъпи разходи за обслужване и понасят последиците от по-големи закъснения. САЩ контролират същото по размер въздушно пространство с по-натоварено движение, като разходите им са почти наполовина по-малки.
С научните изследвания се цели пътуването със самолет да вреди в по-малка степен на околната среда, да бъде по-евтино и по-сигурно.
Новото финансиране ще се съсредоточи върху:
разработване на мерки, с които ще се даде възможност на авиокомпаниите да летят по предпочитаните от тях (и по-преки) маршрути чрез нови технологии за обмен на данни между въздухоплавателните средства и наземните служби;
въвеждане на нови видове въздухоплавателни средства, например безпилотни летателни апарати, в системата за управление на въздушното движение;
оптимизиране на управлението на въздушното движение, например, за предоставяне на достъп до и изход от пистите по по-ефикасен и по-сигурен начин при всякакви метеорологични условия.