+От гледна точка на маркетинга е важно как потенциалните клиенти възприемат стратегията на България за брандиране, в т.ч. проекта за лого. Какво мислят част от нас – българите, няма никаква стойност за разработваната стратегия, защото не ние сме обект на тази туристическа стратегия". Това посочва в становище до министъра на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев председателят на Българската Асоциация по Маркетинг Веселин Благоев.
Повод за становището, получено в редакцията на THExperts, са негативните коментари за представеното наскоро ново туристическо лого на България.
Брандът – стъпка по стъпка
От гледна точка на специалистите в областта на маркетинга той пояснява какъв следва да е подходът при разработване на бранда като елемент на такава стратегия.
На първо място, изследват се потребителските очаквания и нагласи, в случая – за България като туристическа дестинация. Това става, като се анкетират потенциални и реални потребители, които са активни на различни туристически пазари и имат сравнителни представи за обекта на изследване.
На основа на обработените статистически резултати на професионални екипи дизайнери се възлага разработването на художествени проекти за лого.
Извършва се ново изследване на мненията и нагласите на потенциални потребители на основните пазари, от които желаем да привличаме туристи. Това изследване включва като важен елемент сравнителен анализ на представения проект на лого с използваните от други конкурентни туристически дестинации.
В случая с българския проект логото е сравнявано с тези на Франция, Испания, Италия, Турция, Гърция, Хърватия, Австрия и Чехия. Това маркетингово изследване завършва с доклад дали изследваните потенциални туристи от интересните за нас пазари предпочитат представения проект за българско лого, в сравнение с конкуриращите го, или не го предпочитат. На основата на тази оценка се взема решение дали представеният проект за лого изглежда успешен и потенциално печеливш или не.
Стратегията се разработва за клиентите
Според Веселин Благоев е разбираема болезнената реакция на професионалната гилдия на художниците, че вместо да е взето под внимание тяхното мнение, е потърсена реакция на потенциалните клиенти, към които е обърната стратегията. Това обаче, подчертава експертът, са „правилата на играта“ при брандиране на стоки, институции и разбира се - туристически пазари. Стратегията се разработва за клиентите, не за местните елити, посочва той.
Дискусията
Според Веселин Благоев смисъла на дискусията е дали представеното лого се харесва на потенциалните туристи от важните за нас туристически пазари или не. В конкретния случай изследването, извършено от Обединение за бранд България (рекламна агенция Публицис България и изследователска агенция Прагматика), проведено с извадка от 2 700 души в 11 държави (10-те основни традиционни пазари Румъния, Русия, Украйна, Сърбия, Гърция, Великобритания, Швеция, Германия, Турция, Чехия, както и на новия целеви пазар - Китай) е показало положителна оценка на анкетираните.
В този смисъл провежданата в медиите дикусия, фокусирана предимновърху художествените достойнства на проекта, следва да се разглежда единствено като нормална демократична практика, посочва Веселин Благоев. Той изразява надежда тя да не премине границата, след която следва спиране на проекта, докато не спечелят „правилните хора“. Брандирането се прави за клиентите, а целта на логото е единствено да подпомогне разпознаването ни като дестинация на наситените с атрактивни предложения туристически пазари, от които искаме да увеличим туристическия поток към нашата страна, подчертава пой в заключение.