Засегната от високите цени на петрола, тази година световната авиация ще отчете слаби печалби, които могат да бъдат
заличени, ако Европа изпадне в рецесия, предупреди Международната асоциация за въздушен транспорт (МАВТ - IATA), цитирана от Асошиейтед прес и Франс прес.
МАВТ призова правителствата да разрешат спора около европейските такси за въглеродни емисии за авиокомпаниите и да избягват налагането на такси и регулаторни промени, които според организацията биха могли да ограничат растежа на сектора, уточнява АП.
Очаква се авиокомпаниите по света тази година да отчетат общо печалба от 3 млрд. д. при приходи от 631 млрд. долара, посочва МАВТ в доклада за перспективите на сектора, оповестен на годишната сесия на организацията в Пекин.
"Рентабилността на сектора балансира на ръба на бръснача", отбеляза изпълнителният директор на МАВТ Тони Тайлър.
"Най-непосредственият риск" е дълговата криза в Европа, която може да заличи печалбите на бранша, ако доведе до рецесия, допълва той. Спад от 1 процент в приходите на авиацията може да превърне прогнозираната глобална печалба в загуба от 3 млрд. долара.
Очаква се азиатските авиокомпании тази година да отчетат обща печалба от 2 млрд. долара, а авиопревозвачите от САЩ и Близкия изток също ще отчетат положителни резултати, прогнозира МАВТ. Европейските авиокомпании обаче вероятно ще претърпят загуба от 1,1 млрд. долара.
Основната причина за ниските печалби на сектора са високите цени на петрола, допълва Тайлър.
МАВТ обединява 240 авиокомпании, включително водещите авиопревозвачи в света.
Прогнозираната печалба е спад от над 50 процента спрямо печалбата от 7,9 млрд. долара, отчетена за миналата година, след като за 2010 г. печалбата на бранша бе 15,8 млрд. долара.
Организацията също така призова правителствата да разрешат задълбочаващия се спор около таксите за емисиите въглеродни газове за авиокомпаниите чрез договаряне на глобална система за контрол на парниковите газове, отделяни от авиацията.