За 86% от бизнес туристите е важно да им бъдат възстановени разходите в случай на фалит на авиопревозвача, чиито услуги те обикновено ползват. Те искат също авиокомпаниите да връщат пътниците обратно в дестинацията, независимо от финансовото им положение. Това са резултати от проучвани на Гилдията на европейските агенции за делови туризъм (Guild of European Business Travel Agents, GEBTA), цитирани от TravelDailyNews.com.
Опасенията на деловите туристи по този повод са толкова големи, че близо две трети от тях са готови да платят повече, само и само да излетят навреме обратно за дестинацията си и да получат компенсация.
Като правило, бизнес туристите не разполагат с лостове за натиск върху фалирани авиокомпании и не могат да си върнат парите за билет, който са купили, но не са използвали. Не са единични случаите, когато туристите, пребиваващи в чужбина към момента на обявяване на фалита, не са успявали да се върнат за сметка на авиопревозвача. Случилите се наскоро фалити на Spanair и Malev още веднъж напомнят колко безпомощни са потребителите на авиоуслуги.
В анкетата на GEBTA има особено значение за Европейската комисия, която в момента проучва проблемите на сектора бизнес-травел и разработва механизми за решаването им. През 2011 г. по поръчка на комисията са проучени възможностите за защита на пътниците в случай, че превозвачът им се окаже неплатежоспособен. Стана ясно, че най-ефективен метод за предотвратяване на подобни казуси е задължителната застраховка на пътниците.
Европейските обществени институции не трябва да подценяват проблема на незащитеност на пътниците от икономическия риск на авиокомпаниите. Крайно важно е Европейката комисия да задължи превозвачите /в случай на фалит и ликвидация/ да покрият загубите на всички, които са закупили билети за техните самолети“, е заявил генералният секретар на GEBTA Мишел де Блъсг, посочва TravelDailyNews.com.