Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти /АБТТА/ подкрепи пълната забрана на тютюнопушенето на обществени места. Такава забрана не само че няма да навреди на бизнеса, но и ще промени профила на туриста, който идва в България, каза на пресконференция Байко Байков, член на управителния съвет на асоциацията.
Според асоциацията досегашните етапи за промяна в Закона за здравето - въвеждането на зони за пушачи и непушачи, не са в състояние да доведат до търсения ефект, затова туроператорите подкрепят категорично позицията за пълна забрана на тютюнопушенето във всички затворени обществени места. Това е и израз на стремежа към осигуряване на равнопоставеност на работещите в туристическата и развлекателната индустрия, които са изложени на рисковете на пасивното тютюнопушене.
Защо частичните мерки са неефективни? Според асоциацията, причините са няколко:
По думите на Байко Баков сега страната ни е предпочитана дестинация от европейски младежи, които идват да се забавляват, да консумират алкохол и да се възползват от частичната забрана за пушене на обществени места.
Байков изрази надежда, че тази ситуация ще се промени през следващата година и заяви, че АБТТА решително подкрепя предложението на правителството за въвеждането на пълна забрана на тютюнопушенето на обществени места от 1 юни 2012 година.
Според Ирена Георгиева, председател на АБТТА, туристическата индустрия не само няма да претърпи сериозни сътресения след въвеждането на забраната, но и е много вероятно да спечели, тъй като страната ни ще стане по-привлекателна за семеен туризъм. В подкрепа на позицията си туроператорите посочиха данни на статистиката, според които непушачите в Европа са близо 70%, а 84% от европейците подкрепят пълната забрана на тютюнопушенето на публични места. В страни с традиционно развит туризъм като Испания, Италия и Франция тя вече е въведена с поредица от мерки, започнали през 2006 г., припомни Байко Байков.
Притесненията на някои ресторантьори и собственици на нощни клубове, че пълната забрана на тютюнопушенето на обществени места ще навреди на бизнеса им са неоснователни, смята Ирена Георгиева. Според нея доброкачествените храни и напитки, професионалното поведение и перфектното обслужване са много по-сигурно средство за привличане на клиенти и излизане на българския туризъм от икономическата криза.