28 Ноем. 2024

Вие сте тук

Българското круиз общество: некоректни туроператори подвеждат туристите

30.05.2011

  

В началото на летния туристически сезон некоректни туристически агенции продължават да публикуват подвеждащи оферти за лятна ваканция с етикета „круиз”, съобщиха от Българското круиз общество. Зад първоначалната цена при оферти в рамките на 200 – 400 евро на човек за 7-дневна ваканция със заглавието „круиз” става ясно, че в програмата е предвиден регулярен морски транспорт с параход, комета или ферибот.

Въпреки че много туристически агенции и туроператори предлагат круизи, една съвсем малка част от тях разполагат с обучени круиз експерти, които специализират в консултации по круиз линии, круиз кораби, маршрути, брегови екскурзии, допълнителни услуги на борда и цялостна организация на круиз пътешествия. За съжаление все още са рядко дори случаите, когато служители в круиз агенция са стъпвали на борда на круиз лайнер.

Злоупотребява се и със звездната категоризация на корабите. Дори при един бърз преглед на офертите за круизи в интернет ще забележите, че почти всички кораби са отбелязани с 5 звезди, и много малко – с 4 звезди, като 1, 2 и 3 звезди липсват. Реалността е далеч от истината. В круиз индустрията НЯМА о фициална категоризация на корабите. Звездите са някакъв ориентир за клиента, но практиката показва, че у нас необучените агенти злоупотребяват с този важен индикатор. Друг елемент, с който се злоупотребява, е думата „лукс”. Тя също присъства в почти всички оферти за круизи. Това също е далеч от истината.

Председателят на Българското круиз общество внася и други съществени пояснения. Според него при круизите може да се говори за четири основни вида пазарни сегмента:

  • Бюджетен/икономичен – съответства на ориентировъчни 2-3 звезди при хотелите, поддържани кораби стари модели, обикновено на all inclusive база (пуснати на вода 70-те/80-те години, тесни коридори и каюти, общи пространства, далеч различаващи се от атмосферата и дизайна на съвременните круиз кораби, евтина храна на блок маси). Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 90 – 100 евро

  • Стандартен – кораби 4-5 звезди, нови, модерни, големи. Тук няма all inclusive, храната е добра, но не е висша кухня (освен в специализираните ресторанти на борда). Напитките не са включени в цената (с изключение на чай, шварц кафе, вода и сокове от машина). Атмосферата и комфортът са на много добро ниво, вечерните забавления са в стил Бродуей, много забавления и занимания за деца. Много добро съотношение цена/качество. Не можем да говорим за лукс (най-големите кораби не са най-луксозните кораби). Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 100 – 110 евро.

  • Първокласен – кораби 5+ звезди, значително по-малки като капацитет от стандартния сегмент, значително по-малко деца на борда. Кухнята е много по-добра от тази в стандартния сегмент, дори понякога граничеща с гурме. Сомелиери на борда. Напитките отново не са включени в цената (с изключение на чай, шварц кафе, вода и сокове от машина). Обслужването е на по-високо ниво, забавленията са ориентирани към пасажери с по-висок интелект и познания в различни сфери. Едва тук при гости, настанени в по-горен клас каюти и апартаменти, можем да използваме думата „лукс”. Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта: 120 – 130 евро.

  • Ултра-лукс сегмент – малки кораби 6 звезди, както и големи луксозни яхти. Съотношение обслужващ персонал към пасажери: 1:1. Висша, гурме кухня. Понякога напитките са включени в цената. Децата почти липсват. Забавленията са ограничени. Възрастовата граница на гостите е най-висока, в сравнение с останалите сегменти. Същото се отнася и за финансовите възможности на пасажерите. Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта (обикновено са само апартаменти, с или без балкон) : от над 250 евро.

Официалната статистика на Международната асоциация на круиз линиите сочи, че 9 от 10 пасажера, които вече са били на круиз, предпочитат да се консултират с круиз експерт при избора и организацията на следващото им пътешествие по вода. Продажбите он-лайн чрез сайтовете на круиз линиите са в границите на 10%, и то главно за американския пазар, при клиенти с опит в круизите. От Българското круиз общество съветват българските туристи да се ориентират към сегментите от „златната среда” – стандартния и първокласния. В икономичния сегмент цените от една страна изключително много се доближават към стандартния сегмент, а от друга - качеството на получавания туристически продукт съществено се различава от стандартния (в отрицателен план). При ултралукс сегмента масовият българин няма да се чувства добре в среда на пасажери, собственици на големи компании или потомствени аристократи. Освен това цените са значително по-високи от тези в първокласния сегмент. Съветът им към хората, търсещи по-голям комфорт и лукс, е да се ориентират към по-високия клас каюти на круиз линиите от първокласния сегмент.

Важно е също да се подчертае, че дори в рамките на една круиз линия корабите могат съществено да се различават. Има и по-стари, и по-нови кораби, капацитетите и услугите на борда също са различни. Планирането и организацията на круиз ваканция е най-сложната дейност за агенциите, сравнена с традиционните продажби на масови чартърни програми/почивки, обиколни екскурзии, резервациите на хотели, самолетни билети, наземни трансфери, коли под наем и медицински застраховки.

Те припомнят и проблемите от миналото лято за резервациите на круизи чрез сайтовете на американски туристически агенции, когато немалко българи провалиха ваканциите си на круиз в търсене на по-ниски цени в интернет. Имаха проблеми с документите си, с плащанията и с връщането на вече заплатените суми (при несъстояла се круиз ваканция). Круиз линиите забраняват на американските агенции да приемат чрез своите сайтове резервации от Европа, включително и от България. Те съветват хората да влязат в директен контакт с круиз линиите, за да проверят достоверността на тази информация.

 

Категории: 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed