22 Ноем. 2024

Вие сте тук

Стела Балтова: бюджетните авиокомпании повишават популярността на България

16.02.2017

 

„Между туризма и транспорта има безспорна връзка. Колкото по-развит е достъпът до дадена дестинация, толковапо-популярна става тя. Затова нискотарифните авиокомпании са определящ фактор при избора на туристическа дестинация.“ Това заяви министърът на туризма Стела Балтова по време на дискусията „Как нискотарифните авиокомпании променят туристическото предлагане и търсене“, организирана от Министерството на туризма през втория ден на 34-тата Международна туристическа борса ВАКАНЦИЯ/СПА ЕКСПО.

 

По данни на Международната организация за гражданска авиация (ICAO), цитирана от министъра,  през 2016 г. над 1 млрд. души в света са превозени от нискотарифните компании. Информация на Евробарометър за 2015 г.  пък сочи, че  39% от гражданите в ЕС, които не са осъществили туристически пътувания през годината, го обясняват с недостиг на финансови средства.

 

Над половината от всички посещения на чуждестранни туристи (56%) през 2016 г. са осъществени с бюджетни авиокомпании, посочи Стела Балтова. Това по думите й доказва голямото значение на лоукост сектора за развитието на българския туризъм.  Най-общо казано,  ефектът от навлизането на нискотарифните авиокомпании е възможността голям брой туристи да осъществят поне един брой пътуване през годината. Постига се и по-висока удовлетвореност от туристическото пътуване, тъй като спестените пари от самолетен билет често се използват за удължаване на престоя или за по-висок клас туристически услуги. „Привлекателността на дестинацията трябва да отговаря на реалните нужди на пазара, естествените потребности на туристите – ваканция, спорт здраве или друго. Това е в съзвучие със стремежа на всички ни България да се превърне в конкурентна дестинация и пример за устойчив туризъм“, обобщи министър Балтова.

 

По-голяма достъпност до дестинациите и повишаване на туристопотока е основен резултат от навлизането на нискотарифните авиокомпании на летище София, посочи Мариана Кирилова, маркетинг мениджър на „Летище София“ ЕАД. На потребителите се предоставят повече възможности за избор на авиокомпания, летище, цени на билети. Данните на столичното летище показват, че през първия месец на 2017 г. през него са преминали рекордните 468 968 пътници, което е с 43% повече спрямо януари 2016 г. С 69% са се увеличили пътуващите през Терминал 1, използван предимно от лоукост компании, достигайки 216 000 души, а преминалите през Терминал 2 са пък с 28% повече, което е резултат от прехвърлянето на част от лоукост полетите от стария на новия терминал в средата на януари т.г.

 

През януари т.г. пътувалите с чартърни полети са с 27% повече от същия месец на 2016 г., а броят им по вътрешни линии отбелязва ръст от 13% на годишна база. Общият брой на кацащите и излитащи самолети на летище София през януари 2017 г. достигна 4529, което е увеличение от 25%. Делът на полетите по редовни международни и вътрешни линии е 87%, а чартърните полети, товарните и бизнес самолетите си разпределят по 3%.

 

Мариана Кирилова прогнозира, че над половината от трафика на летището през 2017 г. ще се осъществява от нискотарифни авиокомпании.  В момента те са три на брой, но от лятото на тази година те ще се увеличат с още една.

 

Според проучване на летището 80% от туристите, преминали през Терминал 1 през зимата на 2016 г., са предпочели директните редовни линии на нискотарифните превозвачи, а само 20% са пътували с чартъри.

 

Българите, които постоянно живеят в чужбина са били 20% от всички туристи, дошли през зимата у нас, другите 80% са чужденци от Великобритания – 68%, Израел – 9%, Италия – 5%, останалите са от Германия, Франция, Холандия и Дания.

 

През лятото на 2016 г. през Терминал 1 87% от всичкия поток туристи са използвали нискобюджетните превозвачи, а само 3% са летели с чартърни полети, останалите 10% са използвали други. 94% от българските туристи, летели през лятото на 2016 г. на Терминал 1, са посетили Италия (29%), Испания (22%), Великобритания (13%) и др.

 

В условията на все по-широкото навлизане на нискотарифните компании в България е необходимо да разгледаме по-обстойно възможностите за уикенд туризъм, сити брейкс и едно ново понятие, появило се през този зимен сезон - уикенд ски пакети, коментира Димитър Попов, член на Управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). Според него още при появата на нискотарифните превозвачи държавата е трябвало да преосмисли политиката си за реклама на туризма и да се опита да привлече туристи от новите дестинации. През последните няколко години сме изпуснали много добри възможности за реклама, предимно на скандинавския пазар и северните европейски държави, чиито туристи не сме успели да привлечем. От друга страна София като дестинация за сити брейк също няма адекватна реклама, нито пък предлага на потенциалните туристи привлекателни дейности по време на техния престой.

 

Безпрецедентен ръст на полетите до двете ни морски летища Варна и Бургас е регистриран през лятото на 2016 г., посочи Деница Милосавлиевич, маркетинг експерт бизнес развитие във „Фрапорт туин стар еърпорт мендижмънт“ АД.   Тя наблегна, че за развитието и създаването на общ туристически продукт са необходими общи усилия на общините, туристическите сдружения, летищата и авиокомпаниите.  

 

През 2016 г. на Летище Варна са обслужени повече от 1,6 милиона пътници, което ръст с 21% спрямо предходната година. Посетителите са предимно от Германия, Русия, Полша, Великобритания, Израел и др. На Летище Бургас над 2,8 милиона туристи са посрещнати през цялата 2016 г., което е с 22%  повече на годишна база, като най-много чужденци има от Русия, Германия и Великобритания. От юли 2017 г. на Летище Варна „Уиз Еър“  ще открие новата си база, освен това "Райънеър" от октомври 2017 г. започва да изпълнява полети от Брюксел до Варна два пъти седмично. „Изиджет“ също започва да изпълнява полети от Германия до Варна от юни 2017 г. 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed