28 Септ. 2021

Вие сте тук

Ваксинирането – с морков или тояга?

14.06.2021

Какво се случва в различните държави, дестинации и хотели

 

Как се отнасят държави, дестинации, професионални организации в туризма и отделните хотелиери по света към ваксинирането на служителите срещу ковид-19 и документирането му по един или друг начин? Смятат ли го за предимство или пък за нелоялна конкуренция с „неваксинираните“?  

 

Могат или не могат работодателите в хотелиерството и ресторантьорството да накарат служителите си да се ваксинират?

 

Според международната групировка Hotel Lawyers, защитаваща правата на собственици и служители в хотели, краткият отговор е “да“. В общия случай при определени условия работодателят може да наложи задължителна  ваксинация на своите служители. Но има две основни изключения: религиозните вярвания или медицинското състояние на служителя, което прави неразумно ваксинирането му.  

 

Въпреки че ваксинирането е доброволен акт, според международни адвокати е приемливо правителства, здравни служби, местни власти и дори работодатели да въведат изискване за задължително ваксиниране за определени категории работници и служители. Това могат да бъдат хората, които посрещат на първа линия гостите - рецепционисти, пиколи, охрана, сервитьори, бармани. В същата група влизат готвачите и всички, които имат пряк досег с храната.  Според спецификата на различните хотели тази категория може да обхваща също спасители, масажисти, СПА терапевти, аниматори и други категории, които имат непосредствен досег с гостите на хотелите и ресторантите.

 

Тук не влиза персоналът от втора линия поради епизодичните си или напълно изключени контакти с гостите.

 

 

Eдни ползват тояга, а други - морков

 

Изборът е различен за различни дестинации, курорти и хотелски вериги.

В Турция

например от миналата година над 8000 хотела притежават „сертификат за безопасност“, който потвърждава, че в тях се спазват всички мерки срещу ковид-19. Огромният списък е публикуван на много сайтове и в реклами, чиято цел е да убедят чуждестранните туристи, че отиват на безопасно място.

 

Тази година към миналогодишните изисквания за получаване на сертификата се добави и още едно - ваксиниран персонал. Ако хотелите искат да запазят отличителния знак, са задължени да ваксинират служителите си. Какво ще стане с онези, чийто персонал не е ваксиниран? Те просто ще отпаднат от списъка с препоръчани безопасни хотели.

 

В Египет

подходът е по-различен. Хотелите, чийто персонал не е ваксиниран, ще трябва да спазват по-строги антиковид-протоколи. Мярката бе въведена в началото на април, когато започна ваксинационната кампания в популярната дестинация.

 

Египетските власти посочват, че ваксинирането е доброволно и хотелите, чийто персонал не е ваксиниран, няма да бъдат подлагани на санкции. Въпреки това те ще трябва да покрият по-стриктни изисквания и мерки срещу ковид в сравнение с онези с ваксинирани служители.

 

Във Великобритания

компании от различни сфери на бизнеса от началото на годината разглеждат възможността да задължат персонала си да се ваксинира срещу коронавирус, съобщи преди време Forbes. По данни на изданието става въпрос за най-различни организации – от домове за възрастни хора, през туристическия бизнес, та чак до големи международни групировки. Британските власти не подкрепят подобно решение, но смятат, че това си е работа на бизнеса.

 

Вестник Financial Times дава по-конкретна информация. Компанията Barchester Healthcare, например, която менажира 200 домове за възрастни хора, е решила да не назначава кандидати, които не са се ваксинирали, ако нямат сериозни медицински противопоказания. Компанията Pimlico Plumbers също е въвела подобно изискване за новоназначаваните. За вече наетите това изискване не важи, тъй като не е включено в договорите.

 

Има данни и за хотели, които изискват задължително ваксиниране на персонала си. Собствениците и управителите го мотивират на свой ред с условия на туроператори, които не искали да водят туристи в „несигурна среда“.

 

Круизната компания

Norwegian Cruise Line,  

в която работят над 32 хил. души, също обяви, че ще приема на работа само ваксиниран персонал, въпреки твърденията, че това противоречи на законите. Според компанията правата на пътниците са с приоритет.

 

Още в началото на март

American Hotel and Lodging Association (AHLA) и Азиатско-американската асоциация на собственици на хотели  (AAHOA)

призоваха собствениците и мениджърите на хотели да съдействат за ваксинирането на персонала си не само с образователни действия и убеждаване, но и „възнаграждавайки“ служителите си, преминали през ваксинация.

 

В отговор най-голямата верига в света, Marriott,  обяви, че всеки служител в североамериканските им хотели, който се ваксинира ще получи като бонус 4-часовата си надница.

 

Най-голямата европейка хотелска верига Accor, оперираща в 110 държави в света, отиде още по-далече. Без да чака правителствените доставки, тя започна преговори с производители на ваксина, включително Русия и Китай, за да ваксинира служителите си. Целта е да осигури по-високо доверие на клиентите, включвайки наличието на ваксиниран персонал в протоколите за сигурност на хотелите.

 

Хотелската верига OYO,

наричана „най-успешният стартъп в Индия“,  заяви, че ще демонстрира ваксинационния статус за COVID-19 на персонала във всичките си партньорски хотели, като за целта разработи специално приложение.  Вярваме, че тази инициатива ще бъде ключов фактор за изграждане на доверие сред потребителите, казаха от компанията. Според нея инициативата „VaccinAid“ е от решаващо значение за възстановяването на засегнатата туристическия бизнес.

 

"Ваксинирането е най-важното действие в борбата срещу COVID-19. Стартираме първи в индустрията кампанията VaccinAid, за да представим данни за ваксинационния статус на хотелския персонал в OYOs", заяви основателят и изпълнителен директор на OYO Ritesh Agarwal.  До тази стъпка се стигна след проучване сред гостите, показало, че 87% от тях ще предпочетат хотели с имунизиран персонал.

 

Повечето хотелски вериги декларират, че не принуждават служителите си да се ваксинират. Алтернативата е – тестове на всеки две седмици, а на някои места и всяка седмица.

 

Подобно е отношението и в  Winn Resorts. Според Матю Мадокс, изпълнителен директор на компанията, не е негова работа да принуждава служителите да се ваксинират, но е негово задължение да осигури безопасен престой на клиентите си. Затова онези, които не се подложат на ваксиниране, ще трябва ежеседмично да си правят ковид-тестове, при това за собствена сметка. Вероятно това е и причината около 60% от персонала да се ваксинират още в началото на април. В момента в казината и хотелите на компанията работят над 27 хил. души, от които половината в САЩ.

 

В  Западна Австралия не предвиждат сертификати за „свободни от ковид“ хотели, но въведоха забрана за работа на първа линия в хотелите и заведенията на неваксиниран персонал. Поради трудности с доставката на ваксините срещу ковид-19 австралийските власти направиха временен компромис, като удължиха с още месец възможността да работят хора, получили само първа доза на ваксината.

 

В същото време в страната се заговори за въвеждане на задължително ваксиниране на цялото население – мярка, която според проучване е подкрепена от болшинството австралийци.

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed