Въглеродният отпечатък беляза цялостното развитие на туризма
Пътувай осъзнато и ако не носиш полза на мястото, където отиваш, поне не му нанасяй вреди – този принцип се споделя от много компании, които прилагат принципите на устойчивия туризъм. Същия принцип, от който от хилядолетия се ръководят и лекарите.
При създаването на продуктите си туроператорите се ръководят както от тези принципи, така и от туристическото търсене, защото все повече туристи в световен мащаб споделят идеите за отговорно пътуване. Концепцията целенасочено се популяризира в цял свят повече от десетилетие и половина.
Не е учудващо, че туроператорите играят ключова роля в туристическата индустрия – като посредници между туристите и доставчиците те могат да влияят върху избора на потребителите, практиките на доставчиците и моделите на развитие на дестинациите, расказа д-р Даниела Стоева, заместник-председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) и член на Изпълнителния борд на Европейския комитет на асоциациите на туристическите агенции (ЕКТАА).
В рамките на борсата „Ваканция и СПА“ тя представи програмата SUSTOUR – име, появило се от обединяването на думите sustainable и tourism.
Според нея тази уникална позиция означава, че туристическите агенти и туроператорите могат да допринесат значително за насърчаване на устойчивостта в туристическия сектор и извън него, за опазването на околната среда и културата в дестинациите.
Малко история
През 2007 г. ABTA, Асоциацията на туристическите агенции в Обединеното кралство, и холандската асоциация на туристическите агенции ANVR създават Travelife. Подкрепят ги Leeds Metropolitan University (Великобритания), Lund University (Швеция) и ECEAT-Projects, холандска организация с нестопанска цел, която насърчава устойчивостта в туризма.
Впоследствие развитието на системата се финансира с помощта на европейски средства и под шапката на Европейския комитет на асоциациите на туристическите агенции (ЕКТАА), като АБТТА е партньор по проекта за внедряване на системата в България в периода 2015-2017 година.
Как работи
Целта на Travelife е да предложи на компаниите знания, решения и инструменти, с които могат да осъществят положителна промяна както в собствения си бизнес, така и във веригата им на доставки. Те получават насоки, които включват условията на труд, правата на човека, околната среда, биоразнообразието и добросъвестните бизнес практики.
Важно е, че обучението и инструментите са подходящи за компании от всякакъв размер и обхващат всички области на управление на туристическия бизнес, включително офис операции, верига за доставки, дестинации и потребители. При спазване на стандартите на Travelife за туроператори и туристически агенции туристическата компания може да получи статут "Travelife Partner" или "Travelife Certified", поясни Даниела Стоева.
Процесът има няколко етапа:
Етап 1. На този начален етап компанията се ангажира и въвежда подходящи процедури за управление. Прилагат се елементарни стъпки и добри практики, а назначеният координатор по устойчиво развитие получава личен сертификат Travelife. Но самата компания все още не е отличена.
Етап 2. По време на този етап компанията става Партньор на Travelife. Изготвя се доклад за устойчивост и съответствие с основните изисквания, който се оценява от Travelife, и компанията получава статут на партньор на Travelife. Той позволява да се използва логото наTravelife Partner, което е доказателство за поетия ангажимент за устойчивост. Сега компанията е квалифицирана да работи стъпка по стъпка към последния етап.
Етап 3. На третия етап съответствието на компанията с международния стандарт Travelife Certified за туристически компании се оценява от независим одитор, като оценката се прави на място. Изискванията са по-строги от основните изисквания на стандарта Travelife Partner. Те отговарят на критериите на Глобалния съвет за устойчив туризъм (GSTC) и са официално признати от него. Успешно завършилите третия етап получават статут на сертифицирани партньори на Travelife.
Освен туроператори в програмата могат да се включат и хотелиери, за които също има специфични изисквания, които можете да откриете тук .
Важното е, че критериите са различни за хотели с капацитет над 161 гости, за такива, които разполагат между 31 и 160 легла и за къщи за гости и малки семейни хотели от 1 до 30 легла. Така че всеки може да намери своето място в програмата.
SUSTOUR – необходимата подкрепа
Същността на проекта SUSTOUR е специална програма за подкрепа на МСП, която им помага да установят или ускорят прилагането на политиките си за устойчивото развитие на вериги за доставки и индустрията като цяло. Това не само проправя пътя към устойчивото бъдеще на туризма, но и им носи конкурентно предимство и открива нови пазарни възможности, подчерта Даниела Стоева.
Тази програма предлага по нещо за всяка компания и за всяко ниво на предишна ангажираност в областта на устойчивото развитие.
Как да измерим въглеродния отпечатък на туристическите пакети
Известни са индустриите, които са най-голям замърсител на природата. До скоро си мислехме, че туризмът едва ли нанася вреда на природата. Всъщност обаче туристическият бранш е отговорен за 8,1 % от световните емисии на парникови газове – толкова, колкото и селското стопанство, например.
Вече има специално приложение, наречено CARMACAL, което е лесно за използване и позволява на туроператорите и други предприятия да измерват пълния и подробен въглероден отпечатък на своите туристически пакети, поясни Даниела Стоева.
Това включва не само транспорта до/от дестинацията, но и настаняването, местния транспорт и различните дейности. То помага на туроператорите да организират по-устойчиви пътувания и да предоставят на клиентите информация за въглеродния отпечатък на различните почивки, така че те да могат да вземат информирано решение.
CARMACAL съществува от 2017 г. и в момента се актуализира с цел подобряване на използваемостта и интегриране на инструмента в системите за резервации на туроператорите.
Как да вземем решение
Все повече предприятия разбират, че не всички алтернативи са толкова екологични, колкото изглеждат, но е все по-трудно и отнема все повече време да се ориентират в объркващата маркетингова терминология, която често се използва за описание на алтернативите на пластмасата за еднократна употреба.
Има обаче инструментариум, който помага на предприятията да опростят процеса на вземане на решения, като представя информацията по лесен за разбиране начин. Инструментариумът включва три полезни документа:
1) Графики за оценка на устойчивостта – базирани на индекса, създаден от Save the Med, и подкрепени с допълнителна информация за въздействието на алтернативните материали и отговорните методи за изхвърляне.
2) Дърво на решенията – създават се, за да илюстрират различни сценарии за вземане на решения, които следват йерархията за намаляване на отпадъците.
3) Стандартни оперативни процедури. Създадени с техническата експертиза на Intertek Cristal, те ще помогнат на предприятията да прилагат промени в процесите, насочени към елиминиране или намаляване на отпадъците, като същевременно отговарят на изискванията за здраве и безопасност.
Нещо ново
Буквално преди дни стана известно, че Европейската комисия скоро ще приеме предложение, което ще задължи компаниите да доказват истинността на екологичните твърдения в опит да се пребори с подвеждащите реклами и така наречения грийнуошинг - измамно използване на зеления маркетинг с цел подвеждане на потребителите, че продуктите, целите и политиките на организацията са екологични.
Подобни твърдения ще трябва да бъдат доказвани с помощта на научно обоснована методология. А тези, които се основават на обещания за бъдещи екологични резултати, трябва да бъдат подкрепени с конкретен план-график за различните етапи, в които компанията ще постигне определени резултати. Дружествата, чиито твърдения се основават на закупуване на въглеродни кредити за компенсиране на собственото им въздействие върху околната среда, ще трябва да оповестяват това.