Голямото разнообразие от обекти на културно-познавателния туризъм, лесната достъпност, ниските цени, разнообразието от заведения и местната кухня са основни предимства на София. Това показва проучване на експертен екип на Визия за София съвместно с Агенция Алфа Рисърч и обхваща 258 интервюирани туристи от 28 държави в анкетно проучване в периода 12.11. - 25.11.2018 г. В проучването са включени също 73 интервюта с дългосрочно пребиваващи чужденци, 46 интервюта с представители на туристическия бранш и др.
Запитани за това кои са
конкурентните предимства на града,
чуждестранните посетители отговарят най-често следното: “Хората са добронамерени.”, “Има много зелени площи и паркове.”, “Евтино е.” и “Храната е вкусна”, а българите добавят и “добрия градски транспорт” - мнение, което не е споделено от чужденците в същата степен.
Областите, в които София изостава според туристическото мнение са свързани с чистотата, поддръжката на сградите, пешеходната настилка и информацията за забележителности. Проучването сочи, че туристическият бранш познава добре мненията на туристите в столицата и сигнализира за подобни впечатления. Мнозинството чужденци обаче заявяват, че категорично ще препоръчат София като туристическа дестинация на близки и приятели.
Имиджът на София е като предимно младежка дестинация
(за туристи до 34 г.) за пътуване с приятели, но се наблюдава и висок дял на повторните посетители от България с бизнес цели.
Най-голям брой от посетителите на столицата (45%) я посещават с културно-познавателна цел, следвани от посетителите с бизнес цели (23%) и тези с развлекателни цели (20%).
В най-голяма степен градът се посещава за първи път от туристите и е единствената дестинация при пътуването им (и следователно негова основна цел). София затвърждава имиджа си на “бюджетна дестинация” .
Мнението и препоръката на близки и приятели
имат най-голямо значение като източник на информация, от който туристите като цяло за първи път научават за възможностите на София (50% от всички анкетирани). Социалните мрежи и туристическите блогове се оказват най-важните първи източници на информация за туристическите възможности на града за чуждестранните посетители.
Чужденците преимуществено пътуват със самолет (74%), а за българските гости на столицата е най-важен автобусният транспорт. Удовлетвореност от пристигането в дестинацията е сравнително висока в самолетния вариант и по-умерена в автобусния и сред българите като цяло. Откроява се обслужването в крайната точка на пристигане в дестинацията като по-ниско удовлетворителна, което донякъде засяга и качеството на настаняването. Противоречива остава оценката и за инфраструктурата на летището и автобусните и влакови терминали. Докладът отправя препоръки за подобряване на връзките между терминалите и града, за подобряване на обслужването на възрастни посетители, и за по-лесен и удобен достъп до информация.
Отбелязва се значителният ръст на туризма.
Сред предизвикателствата и областите за подобрение са отбелязани капацитетът на столичното летище, дигитализирането на маркетинг усилията в тон със световните тенденции, достъпът до туристически забележителности в покрайнините на столицата, както и проблемите с “фалшиви” таксита. Основна посока на развитие е задържането на туристи за по-дългосрочен престой. Столицата успява да задържи туристи за средно 1,8 дни, като над 70% от анкетираните чужденци са краткосрочно пребиваващи (1-3 дни).