25 Апр. 2024

Вие сте тук

Кадрите в туризма – нов поглед към един стар проблем

15.02.2023

 

„1001 причини да работиш в туризма или как да възстановим доверието в туристическия сектор като място за професионална реализация“ – това бе темата на кръгла маса, организирана от Асоциация на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) в първия ден на изложението Ваканция и СПА ЕКСПО 2023.

 

Четири са основните направления, в които туристическият бранш трябва да работи, за да си осигури качествени кадри, а оттам и качествен туристически продукт. Това са:

– проучване за необходимостта от кадри и техните умения и задълбочен анализ на данните,

– комуникационна кампания за подобряване на имиджа на бранша като работодател,

– платформа за работа,

– работа с поколение Z.

 

Насоките предложи д-р Даниела Стоева, заместник-председател на АБТТА, основавайки се на положителния опит на други европейски държави и наблюдения върху добрите модели, които се прилагат в България.

 

Ниското заплащане – мит или реалност?

Ако преди години имаше опашка от кандидати пред всеки работодател, днес има опашка от работодатели пред всеки кандидат, обобщи днешната ситуация в хотелиерството Живко Иванов, директор „Туризъм и управление на активи“ в Галакси Инвестмънт Груп. По думите му в България има много компании, които успешно лансират собствената си марка, но като цяло туристическият бранш не успява да лансира както образа на България в чужбина, така и на туристическата професия вътре в страната.

 

Според него е мит твърдението, че заплатите в хотелиерството и ресторантьорството у нас са по-ниски, отколкото в съседна Гърция, например. Сравнявайки заплащането в хотели и заведения от една и съща категория той е установил, че брутните доходи в хотелиерството и ресторантьорството в България са дори по-високи. Проблемът обаче не е толкова в парите, колкото в това, че Гърция има репутацията на световна туристическа дестинация и че сезонът там е значително по-дълъг, отколкото в у нас. Така гръцките хотелиери продават скъп туристически продукт, за който плащат по-малко на служителите си, докато българските хотелиери са принудени да продават продукта си на ниска цена и в същото време да плащат по-високи заплати. Но дори високите заплати не могат да компенсират на заетите в туризма факта, че имат работа три месеца в годината, а останалите девет се чудят как да се прехранват.

 

По думите на Даниела Стоева статистическите данни за ниското заплащане в туризма се изкривяват заради сивия сектор, където реалните суми са различни от официално декларираните. И борбата със сивия сектор трябва да бъде приоритетна за всички сектори в бранша.

 

Генерация Z

За генерация Z в последните години се пише много, но предимно от гледна точка на маркетинга и продажбите. Днес обаче стана въпрос за младото поколение не като консуматор, а като служител. Поколение, което само след няколко години ще представлява 25% от наличната работна ръка според някои прогнози.

 

Представителите на генерация Z със сигурност създават много проблеми на работодателите си. Значително повече, отколкото предишните поколения, за които, йерархията и субординацията в компанията е аксиома, а трудовият договор е закон.

 

Днес обаче положението е коренно различно. Според Живко Иванов днешните млади искат да имат по-голяма гъвкавост в работното време, не изграждат лоялност към работодателите и работното си място и могат да напуснат по всяко време, ако се почувстват отегчени.

 

Към тях трябва да има съвършено друг подход, убедена е и Аглика Адамова, директор „Човешки ресурси“ във веригата ресторанти „Хепи“, „Бурата“ и „Капитан Кук“. На първо място, те по-рядко четат печатните обяви, а дори да ги прочетат, трудно могат да бъдат изкушени от работа, която не им изглежда привлекателна, дори да е добре платена. Затова компанията използва канали за комуникация, които са предпочитани от младите – такива като Tik Tok, например, в които инфлуенсъри ще представят по забавен и атрактивен начин предимствата на различните професии в ресторантьорството. Клипчетата са адресирани както към най-младите, така и към техните родители, които често пъти не знаят как да се справят с тийнейджърите. Точно тук е мястото на работодателя, който може да възпита трудови навици у младежите и да ги научи на дисциплина. В същото време те трябва не само да се обучават, но и да се забавляват и да се състезават помежду си, защото при първите признаци на рутина и скука те са готови да напуснат. Но когато работата им е интересна, те са изключително мотивиран и продуктивен персонал, смята тя.

 

Подобен е и подходът на компания „Юзит Калърс“, споделен от Кирил Лазаров, мениджър човешки ресурси. Започвайки от подбора на млади кадри, които често са без никакъв опит, преминавайки през обучението – не само теоретично, но и практическо, и завършвайки със създаването на привлекателна работна среда и възможност за кариерен ръст. Вероятно затова служителите рядко се изкушават да сменят работното си място.

 

Кой е конкурентът

 

Обикновено се смята, че пряк конкурент е съседният хотел или ресторант. Според Светлозар Петров, управител ДжобТайгър, това е голяма заблуда на целия туристически бранш. Всъщност, конкурент може да бъде отрасъл, за който вие дори не сте се сетили, каза той и даде за пример създаването на чуждестранен кол-център във Варна преди време, който буквално „изсмукал“ от туристическия сектор образовани хора с чужди езици, предлагайки им двойно по-високи заплати. В следващ момент може да се появи друг конкурент, затова трябва да се следи ситуацията на пазара. Въпросът, който трябва да си поставят работодателите, е „къде са хората, които ми трябват“, и след като се направи съответният анализ, да се действа адекватно. И още: няма универсална рецепта за привличане на кадри. Всеки случай е индивидуален и към него не може да се подхожда с еднаква мярка.

 

Какво казват институциите

 

“Туризмът е индустрия от 19 и 20 век, която е принудена да работи в 21 век на дигитализацията и технологиите. Човешкият фактор остава ключов за създаването на добър туристически продукт. Проблемът с липсата на кадри, с привличането, обучението и задържането на работниците в туризма е сред най-сериозните пред сектора. Необходимо е да възстановим доверието в сектор туризъм, за да привлечем отново кадрите“, заяви министърът на туризма Илин Димитров по време на дискусията. Според него временната заетост сред младите, които работят в туризма, не може да донесе добавена стойност на образа на България като добро място за почивка. По думите му един недоволен от работата си повлича още трима, които не искат да работят в сектора“, коментира министърът.  

 

Чрез реални стажове на ученици и студенти в туристическите обекти може да се промени негативният тренд, смята министър Димитров и допълни, че туризмът е един от малкото сектори, при които дуалното образование не дава оптимални резултати. „Трябва да възстановим доверието в туризма като сигурно и доходоносно занимание за цял живот“, подчерта министърът. Така практиките на учениците да се провеждат в реални заведения и хотели ще отговарят на нуждите на бизнеса.

 

Кой за какво си мечтае?

 

Една от мечтите на министър Илин Димитров е създаването на туристическа Академия на UNWTO в България, сподели той пред аудиторията. Такава академия ще дава двойни дипломи на завършващите, валидни както в България, така и в чужбина. А кадрите, които излизат от нея, ще имат по-висок авторитет и ще подпомагат създаването на позитивен имидж на българския туризъм.

 

Подобна бе и мечтата на Живко Иванов, който разказа, как преди няколко години съвместно с ентусиасти-хотелиери от София се опитали да привлекат международно известно училище в областта на туризма. Хотелиерите се обединили около идеята за изграждане на училище за дуално образование по германски образец, разработили съвместна програма, която предвиждала децата да учат и същевременно да работят в реална среда, като практическото обучение да се осъществява от средния и висш мениджмънт в хотелите. Както обикновено се случва, мечтите били разбити заради бюрократични спънки от страна на хора, които изобщо не разбират от туризъм.

 

Хубавото на мечтите обаче е, че когато се споделят от повече хора, които да работят за тяхното осъществяване, накрая те задължително се превръщат в реалност.

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed