Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) и редица авиокомпании оспорват по съдебен път внезапното решение на нидерландското правителство да намали капацитета на
летище Шипхол, съобщиха от асоциацията.
Капацитетът на летището вече е ограничен до 500 000 полета годишно. С неотдавнашен указ на нидерландското правителство от ноември 2023 г. капацитетът на Шипхол ще бъде намален до 460 000 полета в нарушение на редица международни споразумения.
IATA и световната общност на авиокомпаниите смятат, че това политическо решение на нидерландското правителство противоречи на Регламент 598/2014 на ЕС относно свързаните с шума експлоатационни ограничения на летищата в ЕС. То не зачита и Чикагската конвенция - обвързващо международно споразумение, по което Нидерландия е страна. Приложение 16 към
Конвенцията съдържа разпоредби за Балансирания подход към управлението на шума от въздухоплавателни средства, който държавите са длъжни да следват при предприемането на мерки за управление на шумовото въздействие на въздухоплаването.
Основните изисквания на Регламент 598/2014 на ЕС и на Балансирания подход са:
IATA и авиокомпаниите твърдят, че решението за намаляване на капацитета на летище Шипхол не отговаря на тези изисквания, тъй като
Нидерландия нарушава законодателството на ЕС
"Нидерландия уврежда икономиката си, като унищожава свързаността, и го прави в разрез със законодателството на ЕС и международните си задължения", заяви генералният директор на IATA
Уили Уолш.
Според Уолш "унищожаващият работните места враждебен подход" към авиацията, който е избрало холандското правителство, е напълно "непропорционален отговор" на проблема с шума.
"Правителството дори отказа да участва в смислени консултации и превърна в цел намаляването на полетите, вместо да работи с индустрията за постигане на целите за намаляване на шума и емисиите, като същевременно възстанови заетостта и съживи икономиката след пандемията. Опасният прецедент, който този незаконен подход създава, не остави друг избор, освен да ги оспорим в съда", добави той.
Авиокомпаниите обединяват усилията си
Като следващ ход големи авиопревозвачи като KLM, KLM Cityhopper, Martinair, Transavia – всички част от Air France-KLM Group, както и Delta Air Lines, Corendon, easyJet и TUI обединяват усилията си, за да предприемат съкратено производство срещу нидерландското правителство в опит да запазят връзката на Нидерландия с останалия свят чрез летище Шипхол. Инициативата се подкрепя изцяло и от браншовите асоциации "Авиокомпании за Европа" (A4E) и Асоциацията на авиокомпаниите от европейските региони (ERA), тъй като намаляването на капацитета на "Шипхол" има сериозни последици за единния авиационен пазар на ЕС.