1 млрд евро загуби за хърватския бюджет заради намалено ДДС в туризма
Туристическата индустрия в Хърватия може да пострада поради постоянно нарастващите цени, които заплашват нейната конкурентоспособност спрямо средиземноморските конкуренти. Опасението беше изразено на среща на Съвета по туризъм в Загреб, предаде хърватската агенция ХИНА.
Въпреки твърденията на управителя на Хърватската национална банка Борис Вуйчич че инфлацията се дължи предимни на нарастващите разходи за услуги, цените в туристическия сектор в Хърватия са скочили с 50% през последните години, в сравнение с 15-20% в конкурентни дестинации като Испания и Гърция.
Това превърна Хърватия в по-скъпа дестинация от някои средиземноморски конкуренти, накара чуждестранните туристи да са по сдържани и доведе до намаляване на реалните разходи на посетителите, смятат от туристическия бранш.
В дългосрочен план подобна ситуация може да има негативни последици за икономическия растеж, беше посочено на срещата.
Спад на пристигащите туристи и приходите
Министърът на туризма и спорта Тончи Главина съобщи за спад на пристигащите туристи и на нощувките от ключови пазари като Германия, Австрия, Чехия и Италия. Той отбеляза, че приходите от чуждестранни туристи през третото тримесечие на 2024 г. са намалели с 0,7% на годишна база, което показва стагнация. Бързото увеличение на цените на настаняването и ресторантите също е стеснило ценовата разлика между Хърватия и традиционно по-скъпите дестинации като Франция и Италия.
Хърватският национален туристически съвет (HTZ), ръководен от Кристиян Станичич, предупреди, че Хърватия рискува да бъде възприемана като надценена, и посочи, че разходите за настаняване сега са по-високи, отколкото в Гърция и наравно с разходите в Италия и Испания.
Хърватското правителство: ДДС и цените на енергията не са виновни
Министърът на финансите Марко Приморац отхвърли твърденията, че високите ставки на ДДС или разходите за енергия са причина за покачването на цените. Той посочи, че ДДС върху туристическите услуги е намален до 13%, което води до загуба на данъчни приходи в размер на 1 милиард евро. Той разкритикува ценообразуването в туристическата индустрия, като предупреди, че настоящите тенденции са неустойчиви и могат да навредят на икономическия растеж.
„Впечатлението ми е, че цените са излезли извън контрол“, каза Приморац, добавяйки, че не е оправдано офертата на Хърватия да е по-скъпа, отколкото на Гърция, Испания или Португалия.
Индустрията призовава за реформи
Представителите на туристическата индустрия посочиха нерегистрираната туристическа дейност, високите комисионни на платформите за резервации и административната тежест като ключови предизвикателства.
Сред предложенията за мерки за намаляване на по-нататъшния скок на цените се чуват създаване на национална платформа за резервации с цел намаляване на зависимостта от световните услуги, както и намаляване на ДДС върху напитките за ограничаване на по-нататъшен скок на цените.
Въпреки тези опасения директорът на Хърватската туристическа асоциация (HUT) Велко Остоич заяви, че хотелиерите не печелят, тъй като нарастващите текущи разходи, особено заплатите, са повлияли значително на рентабилността.
Необходимост от спешни мерки
Поради стагнирането на туристическия пазар на Хърватия, служители и ръководители в сектора са съгласни, че подобряването на ценовата конкурентоспособност е от решаващо значение. Ако не бъде овладяна, настоящият тренд може да подкопае дългосрочния растеж и да тласне туристите към по-достъпни алтернативи. Според тях хърватското правителство и туристическата индустрия трябва да си сътрудничат, за да възстановят съотношението качество – цена и да запазят привлекателността на Хърватия като водеща средиземноморска дестинация.