26 Апр. 2024

Вие сте тук

easyJet и Nicarnica Aviation тестват успешно технологията за идентификация на вулканична пепел - AVOID

09.12.2011

Четвъртата по големина европейска авиокомпания easyJet, заедно с компанията Nicarnica Aviation, съобщиха днес, че са извършили успешни тестове на своя революционен вулканичен радар. AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector) е система с инфрачервена технология, инсталирана на борда на самолета и осигуряваща картинни образи с предупреждения за вулканична пепел. Посредством тези данни пилотите могат да предприемат действия за избягване на зоните, в които летят, ако е необходимо.

 

Пробните изпитания са проведени в период от две седмици над действащия сицилиански вулкан в планината Етна (най-активния в Европа), както и над италианския остров Стромболи, известен с вулканичните си проявления.

 

Системата AVOID е била монтирана на специален ултралек самолет, който е налетял повече от 30 летателни часа, за да тества оборудването. Гъвкавостта и компактността на малкия летателен апарат е позволила на екипа да изследва и оцени бързо вулканичния дим на различни височини, дистанции и при различни метеорологични условия.

 

AVOID технологията позволява на пилотите да виждат облак от пепел в далечина пред самолета, на височина между 5 000 фута (1524м.) и 50 000 фута (15 240м). На височина от 20 000 фута (6096 м.) могат да бъдат идентифицирани облаците с пепел на 100 км. далечина пред самолета. По този начин пилотите ще могат да правят малки промени в полета, избягвайки всеки подобен облак. Концепцията е много подобна на метеорологичните радари, които са стандарт за авиокомпаниите днес.

 

На земята информацията от самолета, получена от AVOID, може да се използва, за да се пресъздаде точен образ на облака от вулканична пепел, с данни в реално време. Така ще има ясна представа каква част от въздушното пространство остава „отворено”, което в друг случай би било блокирано за полети и ще се намалят прекъсванията на полетите, което е в полза на пътниците.

 

 Анализ на вулканичните изригвания през 2010 и 2011 г.


Базирайки се на същите принципи изобретателят на AVOID д-р Фред Прата може да използва инфрачервени данни от европейската геостационарна сателитна система SEVIRI и да комбинира данните с усъвършенстван компютърен модел за атмосферната дисперсия (разпръскване на въздушните замърсители в атмосферата), за да прогнозира и отчете къде и в каква концентрация има наличие на вулканична пепел в атмосферата.

 

Данните от SEVIRI и анализът на атмосферна дисперсия от изригването на вулкана Ейяфятлайокутъл през 2010 г., показват, че зоните с висока концентрация, в които самолетите не могат да летят безопасно, обхващат по-малко от 2 % от европейското въздушно пространство, когато то е затворено.

 

Този аналитичен модел беше използван при изригването на вулкана Гримсвьотн през 2011 г. и обезпечи затварянето на въздушното пространство за по-малко време, като по този начин се избегнаха ненужни прекъсвания в дейността за пътниците.

 

В полети на easyJet от 2012 г.


easyJet и Airbus имат постигнато споразумение да работят съвместно по тестовете на технологията AVOID. Двете страни ще се срещнат скоро, за да обсъдят кога ще започнат реалните тестове на самолети Airbus с интегрираната на тях система за вулканична пепел.

 

AVOID технологията трябва да премине през сертификационния процес на европейската агенция за авиационна безопасност EASA. След това easyJet възнамерява да започне инсталирането на технологията на свои собствени самолети още през лятото на 2012 г., за да минимизира бъдещи прекъсвания в дейността от вулканична пепел.

 

 

Катла


Вулканолозите предвиждат, че следващият исландски вулкан вероятно ще изригне от Катла и може да бъде до 10 пъти по-голям от Ейяфятлайокутъл и Гримсвьотн. Последното негово голямо изригване е било през 1918 г. Вулканът обикновено изригва на всеки 40 до 80 години, което означава че следващият природен феномен предстои. Той вече започва да показва знаци на предстоящо изригване. Ефектите от него могат да бъдат огромни, така че е важно тази технология да бъде въведена в експлоатация, за да може Европа да лети безопасно.

 

“Безопасността е в сърцето на авиационната индустрия и ние видяхме какво причини вулканичната дейност през миналите 2 години. В отсъствието на доказана технология хиляди полети бяха на земята, коментира Иън Дейвис, ръководител на техническия отдел в easyJet. Според него такова огромно приземяване на самолети не трябва да се допуска отново. Благодарение на сателитите и технологиите за полети, които могат да бъдат използвани за точно предсказване не само на частици от вулканично изригване, но също и за важна оценка на нивата на концентрация на пепел. Тази технология е съществена за авиационната индустрия и за пътниците, тъй като обещава да минимизира бъдещи прекъсвания от вулканична дейност – една много реална и нарастваща заплаха, каквато има от Катла. Тестването на технологията е следващата вълнуваща стъпка в процеса за интегриране на AVOID на самолетите на easyJet, което ние се надяваме да направим от лятото на 2012 г., добавя той.

 

По думите на д-р Фред Прата, учен от Nicarnica Aviation и изобретател на системата AVOID, вулканичните изригвания ще продължат да се случват, а въздушният транспорт е жизненно важен за голбалната икономика. Ето защо има нужда от практическо решение на проблема с вулканите и тяхното проявление в авиацията. AVOID представлява част от това решение, осигурявайки на пилотите тактическа информация, която те могат да използват, за да пилотират безопасно, подчертава той. 


Когато системата AVOID бъде готова за масова употреба, ако 100 самолета в Европа (20 от които на авиокомпанията) бъдат екипирани с оборудването AVOID, това би предоставило обширно покритие на континента, позволяващо на авиокомпаниите да предоставят информация на властите в подкрепа на новите процеси и процедури, въведени след изригването на Ейяфятлайокутъл през 2010 г. Тази жизнено важна информация ще позволи на авиокомпаниите да продължат да летят безопасно в съответствие с изискванията на гражданските въздухоплавателни администрации за безопасни полетни зони*”.

 

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed