Американският гигант в круизния бизнес Carnival Cruise Line се отказа от европейските програми поне до края на 2014 г. Мотивът е ръстът на тарифите за трансатлантически полети. От тази година високата цена на самолетните билети оряза търсенето на европейските програми от страна на американците, което е накарало оператора да сваля цените, за да пълни корабите. Резултатът е покачванена цените на круизите в Европа.
Ако американците са стреснати от високите цени на самолетните билети, европейците пък изобщо са загубили интерес към круизите, сочат анализаторите. Причините са свързани с продължаващата икономическа криза в Европа, както и трагичните събития с кораби на компанията – корабокрушението на Costa Concordia през януари 2012 г., пожарът на Carnival Triumph по време на круиз в Мексиканския залив, аварията в Carnival Dream, когато заради неизправност на генератора и последвалите антисанитарните условия се наложи да бъдет прекъснат круизът. Прец април Carnival Dream отново влиза в новините – от силния вятър той е изкаран от ремонтния док в открито море. А съвсем наскоро от Carnival Spirit загадъчно изчезва двойка пътници, докато корабът плава край бреговете на Австралия.
Преди Carnival Cruise Line да се оплаче от скъпите самзолетни билети и спада на търсенето на европейския пазар, същото съобщи и друг американски гигант - Royal Caribbean. Компанията реши да остави 7 от общо деветте си кораба на европейските маршрути през 2014 г. Само преди две години броят им е бил 11.
Според някои анализатори най-лошото за круизните оператори предстои, докато други са убедени, че те ще могат да се справят с проблемите. За начало Carnival ще влози 700 млн долара за усъвършенстване на резервните системи на всички 100 кораба, собственост на компанията. , Carnival е собственик на няколко круизни бранда, в това число Princess, Holland America, Seabourn и Cunard.
Според анализаторите напускането на Carnival на европейския пазар и намаляването на флотилията на Royal Caribbean ще доведат до ръст на цените, намаляване на броя на клиентите и ръст на марджина. Те смятат, че това е нормално, тъй като в момента цените на круизите са спаднали до най-ниското им равнище.