Близо две трети от българските хотелиери са убедени, че ще успеят да запазят ключовите си служители, въпреки несигурната бизнес среда и непоследователната политика на правителството. Това показва национално представително проучване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE). Целта на допитването е да се установи, какво е реалното състояние на бизнеса, какви са настроенията сред хотелиерите и кои според тях са най-належащите предизвикателства. В рамките на три дни десетки собственици и мениджъри на хотели и хотелски групи отговориха на въпросите, съобщиха от асоциацията.
На въпроса дали са оптимисти за перспективите през бизнеса през следващите 6 месеца, 54,9% отговарят отрицателно. Делът на оптимистите е по-малко от 30% (29,6%), а 15,9% отговарят, че все още не могат да преценят.
Кадрите - хроничен проблем
90,3% от попълнилите анкетата очакват сериозна липса на кадри в хотелите в близко бъдеще, докато едва 9,7%, които са на мнение, че няма да имат проблем с намирането на персонал.
Заради несигурната бизнес среда и постоянно надвисналата опасност от нови административни забрани за извършване на стопанска дейност, много от кадрите в хотелите започват да се преориентират към други бизнеси или емиграция.
Изненада според авторите на проучването е твърдението на 60% от хотелиерите, че ще успеят да запазят ключовите си служители. Всеки четвърти няма сигурност, че ще се справи, а 12% все още не могат да преценят.
Мерките срещу COVID-19 – хаотични и неуспешни
Според собствениците и мениджърите на хотели, въпреки широко рекламираната подкрепа за бизнеса, настоящото правителство се проваля не само тук, но и в овладяването на пандемията, като цяло.
Само 3,7% от респондентите определят мерките за справянето с пандемията като „адекватни и навременни“. 44% смятат, че те са прекалено рестриктивни, докато 33% са на мнение, че мерките са прекалено либерални и закъснели.
На въпроса, доколко правителствените програми като прословутата мярка 60/40, успяват да компенсират спада в приходите, причинен от пандемията, 58,5% от респондентите са категорични, че тези мерки въобще не могат да компенсират този спад, а 39% са на мнение, че те „горе-долу компенсират“.
С консенсус от 79,3%, хотелският бизнес е на мнение, че правителствените мерки са „хаотични и неуспешни“ и само 20,7% от респондентите ги определят като „отчасти успешни“.
Оценката за работата на министъра на туризма през изминалите месеци също клони към студената скала на термометъра – само 14,6% от попълнилите анкетата са доволни от работата на Марияна Николова, докато 69,5% отговарят, че по-скоро не са доволни. Все пак 77% от респондентите се обединяват около позицията, че браншът има нужда от отделно министерство на туризма.
Голяма тревога от резултатите на допитването обаче буди фактът, че 69,5% от хотелиерите очакват „вълна от фалити“ до края на годината – факт, който би трябвало да замига като предупредителна лампичка в съзнанието на управляващите и особено на тези от тях в ресор „Туризъм“.
Накъде след изборите?
Оказва се, че въпреки предстоящите парламентарни избори, 69,5% от хотелския бизнес не очаква някакво подобрение на ситуацията – факт, който показва занижени очаквания към работата на следващото правителство.
Запитани, „Коя партия – кандидат в предстоящите избори, има най-смислена програма по отношение на туризма, според Вас?“, хотелиерите отговориха изненадващо. Фаворит на бранша е „Има такъв народ“ с 41,5%, втори са Демократична България с 19,5% , следват БСП (14,6%), ГЕРБ (12,2%), „Изправи се БГ“ и ВМРО с по 4,9%, и накрая ДПС с 2,4%, показват резултатите от анкетата.
Маркетинг на дестинацията на международно, национално и регионално ниво е най-необходимата стъпка за стабилизиране на хотелския бизнес, според проучването. Този отговор дават 26,8% от участниците в анкетата. Премахването на тестването и карантината в генериращите за туризма ни пазари обединява 19,5% от хотелиерите. Трети по честота отговор е отмяна на всички ограничения за работата на хотелите (12,2%), следван от нуждата от обединение на бранша, за да се постигнат общи цели (12,2%) и с по 8,5% – масовата ваксинация и редуцирането или опрощаването на данък сгради и такса смет за периодите, през които хотелите не са работили или са работили с намалени обеми.
На въпроса кога бизнесът ще се върне към предепидемичните си нива, болшинството от хотелиерите са по-скоро песимистично настроени – между 3 и 5 години (60%). 26,5% смятат, че това може да стане до две години, а около 10% предвиждат, че възстановяването ще отнеме не по-малко от пет години.
Участниците в анкетата управляват леглова база от над 17 500 стаи, основно в категория четири звезди (48%), но също така три (34,7%) и пет звезди (12%).
Типът на хотелите, чиито висш управленски състав се включи в допитването е разнообразен – градски, морски, спа и др., както и географското им положение – присъстват места за настаняване от цялата страна.
Авторите на проучването правят извод, че хотелиерите ще направят всичко възможно, за да запазят бизнеса и служителите си, но в същото време очакват от изпълнителната и законодателната власти по-сериозна ангажираност и готовност за решителни действия.