21 Ноем. 2024

Вие сте тук

60% от хотелиерите смятат, че ще успеят да запазят ключовите си служители

01.04.2021

Близо две трети от българските хотелиери са убедени, че ще успеят да запазят ключовите си служители, въпреки несигурната бизнес среда и непоследователната политика на правителството. Това показва национално представително проучване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE).  Целта на допитването е да се установи, какво е реалното състояние на бизнеса, какви са настроенията сред хотелиерите и кои според тях са най-належащите предизвикателства. В рамките на три дни десетки собственици и мениджъри на хотели и хотелски групи отговориха на въпросите, съобщиха от асоциацията.

 

На въпроса дали са оптимисти за перспективите през бизнеса през следващите 6 месеца, 54,9% отговарят отрицателно. Делът на оптимистите е по-малко от 30% (29,6%), а  15,9% отговарят, че все още не могат да преценят.

 

Кадрите  - хроничен проблем

90,3% от попълнилите анкетата очакват сериозна липса на кадри в хотелите в близко бъдеще, докато едва 9,7%, които са на мнение, че няма да имат проблем с намирането на персонал.

 

Заради несигурната бизнес среда и постоянно надвисналата опасност от нови административни забрани за извършване на стопанска дейност, много от кадрите в хотелите започват да се преориентират към други бизнеси или емиграция.

 

Изненада според авторите на проучването е твърдението на 60% от хотелиерите, че ще успеят да запазят ключовите си служители. Всеки четвърти няма сигурност, че ще се справи, а 12% все още не могат да преценят.

 

Мерките срещу COVID-19 – хаотични и неуспешни 

Според собствениците и мениджърите на хотели, въпреки широко рекламираната подкрепа за бизнеса, настоящото правителство се проваля не само тук, но и в овладяването на пандемията, като цяло.

 

Само 3,7% от респондентите определят мерките за справянето с пандемията като „адекватни и навременни“. 44% смятат, че те са прекалено рестриктивни, докато 33% са на мнение, че мерките са прекалено либерални и закъснели.

 

На въпроса, доколко правителствените програми като прословутата мярка 60/40,  успяват да компенсират спада в приходите, причинен от пандемията, 58,5% от респондентите са категорични, че тези мерки въобще не могат да компенсират този спад, а 39% са на мнение, че те „горе-долу компенсират“. 

 

С консенсус от 79,3%, хотелският бизнес е на мнение, че правителствените мерки са „хаотични и неуспешни“ и само 20,7% от респондентите ги определят като „отчасти успешни“.

 

Оценката за работата на министъра на туризма през изминалите месеци също клони към студената скала на термометъра – само 14,6% от попълнилите анкетата са доволни от работата на Марияна Николова, докато 69,5% отговарят, че по-скоро не са доволни. Все пак 77% от респондентите се обединяват около позицията, че браншът има нужда от отделно министерство на туризма.

 

Голяма тревога от резултатите на допитването обаче буди фактът, че 69,5% от хотелиерите очакват „вълна от фалити“ до края на годината – факт, който би трябвало да замига като предупредителна лампичка в съзнанието на управляващите и особено на тези от тях в ресор „Туризъм“.

 

Накъде след изборите?

Оказва се, че въпреки предстоящите парламентарни избори, 69,5% от хотелския бизнес не очаква някакво подобрение на ситуацията – факт, който показва занижени очаквания към работата на следващото правителство.

 

Запитани, „Коя партия – кандидат в предстоящите избори, има най-смислена програма по отношение на туризма, според Вас?“, хотелиерите отговориха изненадващо. Фаворит на бранша е „Има такъв народ“ с 41,5%, втори са Демократична България с 19,5% , следват БСП (14,6%), ГЕРБ (12,2%), „Изправи се БГ“ и ВМРО с по 4,9%, и накрая ДПС с 2,4%, показват резултатите от анкетата.

 

Маркетинг на дестинацията на международно, национално и регионално ниво е най-необходимата стъпка за стабилизиране на хотелския бизнес, според проучването.  Този отговор дават 26,8% от участниците в анкетата. Премахването на тестването и карантината в генериращите за туризма ни пазари обединява 19,5% от хотелиерите. Трети по честота отговор е отмяна на всички ограничения за работата на хотелите (12,2%),  следван от нуждата от обединение на бранша, за да се постигнат общи цели (12,2%) и с по 8,5% – масовата ваксинация и редуцирането или опрощаването на данък сгради и такса смет за периодите, през които хотелите не са работили или са работили с намалени обеми.

 

На въпроса кога бизнесът ще се върне към предепидемичните си нива, болшинството от хотелиерите са по-скоро песимистично настроени – между 3 и 5 години (60%). 26,5% смятат, че това може да стане до две години, а около 10% предвиждат, че възстановяването ще отнеме не по-малко от пет години.

 

Участниците в анкетата управляват леглова база  от над 17 500 стаи, основно в категория четири звезди (48%), но също така три (34,7%) и пет звезди (12%). 

Типът на хотелите, чиито висш управленски състав се включи в допитването е разнообразен – градски, морски, спа и др., както и географското им положение – присъстват места за настаняване от цялата страна.

 

Авторите на проучването правят извод, че хотелиерите ще направят всичко възможно, за да запазят бизнеса и служителите си, но в същото време очакват от изпълнителната и законодателната власти по-сериозна ангажираност и готовност за решителни действия.

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed