Хотелските нощувки поскъпват, водени от „суперградовете“, а не от националните тенденции. Това показват резултати от проучване на световния хотелски пазар на анализаторската компания HRG, проведено за 21-ви път.
Ако някога ръстът на средните цените на нощувка в хотелите се влияеха предимно от тенденциите в национален мащаб, днес той се определя от индивидуалните „суперградове“ – дестинации, предпочитани както от бизнес, така и от ваканционните туристи, които стават все повече. Тенденцията се забелязва от миналата година, когато този феномен се прояви за пръв път, коментира Stewart Harvey, Group Commercial Director в HRG. През тази година тя се проявява по-отчетливо, особено в дестинации като Барселона или Пекин, където цените вървят нагоре не заради общ ръст или промени в обменните курсове, а заради значително нарасналото им търсене като туристически дестинации. Балансът между цената, локацията, качеството и достъпността ще продължи да определя пазара и през 2014 г. Резултат е все по-неотложната нужда от добро управление на дестинациите, както и от гъвкава ценова политика от страна на хотелите, които бързо трябва да се пренастройват, в зависимост от търсенето и променящия се пазар.
Днес цената на нощувка в 55-те глобални дестинации са противоречиви – в 26 от тях цените се покачват, докато в 26 те намаляват, а в 4 остават без промяна. Освен това в 23 от общо 55-те проучени дестинации средните хотелски цени са се понижили в сравнение с предишното проучване.
Ето и няколко извода от проучването:
Петте дестинации с най-голям ръст на цените
Мюнхен се представя добре тази година, предимно заради изключително успешния сезон за събитийния туризъм, включително Drinktec, най-голямото в света изложение за алкохолни напитки, Bauma – най-голямото събитие в света в областта на строителството, което традиционно привлича повече посетители, отколкото е капацитетът на хотелите в града.
Абърдийн продължава положителния тренд, благодарение на нефтогазовата индустрия и многобройните бизнес пътувания до града във връзка с нея. Въпреки откриването на нови хотели, търсенето продължава да доминира над предлагането, което пък води до повишаване на цените в хотелите.
Междувременно Барселона продължава да привлича все повече туристи както посетители на конгреси и конференции, така и ваканционни туристи. Незначителния брой нови хотели, които се отварят в дестинцията, предопределя ръста на цените.
В същото време в Кейптаун и Токио ръстът се обуславя най-вече от курсови разлики, а не от действително покачване на цените, които в действителност са спаднали в двете дестинации.
5 дестинации с най-голям спад в цените
Абу Даби следва по стъпките на Дубай като туристическа дестинация, с продължаващото безпрецедентно строителство на хотели. На първо време това обаче влияе негативно върху цените, които слизат главоломво, тъй като засега търсенето е далеч от предлагането.
Но това съвсем не е единствената дестинация със свърхпредлагане. Берлин се оказа в същата ситуация заради няколко нови големи хотели, които отвориха врати през миналата година.
Дюселдорф е следващата дестинация, която е усетила негативното отражение на слабия конферентен сезон заради отпадането от календара на събитията на две от основните изложения Matav и Wire & Tube. Някои от големите изложения ще се завърнат в града през 2014 г., което ще подобри ситуацията.
Въпреки спада на цените, като цяло сезонът в Мадрид и Мексико Сити е бил успешен, отчитат експертите.
Какво става в Европа?
Москва остава на върха и продължава да оглавява класацията, следвана от Женева и Париж, които не изостават особено. В дъното на таблицата са Дъблин, Мадрид и Берлин.