29 Март 2024

Вие сте тук

Формулата на успеха

02.12.2011

 

  Владимир Казасов

 

Михаел Видман е управляващ партньор в една от водещите в световен мащаб консултантски агенции в хотелиерството – PKF Hotelexperts. На туристически инвестиционен форум, организиран миналата седмица от Министерството на икономиката и регионалното развитие на Сърбия, той бе подготвил презентация, озаглавена „формулата на успеха“. THExperts синтeзира най-интересното от нея.

 

Каква е формулата на успеха? Ами тя просто не съществува, каза той провокирайки аудиторията. Според него в консултантския бизнес 95% от нещата са здрав смисъл, а не концепции и теории. Нарича себе си и колегите си от PKF Hotelexperts „лоши момчета“. Това са тези, които разбиват илюзиите на повечето хотелиери и бъдещи такива, както и на много други хора, участващи в проекта, пояснява експертът. Например, всеки архитект и дизайнер иска да направи най-красивата сграда, най-интересния интериор и т.н. Бъдещите собственици, разбира се, искат техният хотел да се отличава с нещо, да се запомня. Това обаче далеч не е целта на един хотел. Той трябва да носи печалба и именно това е нещото, за което се плаща на консултантите, за да може инвестицията да се върне. Михаел смята, че егото е един от основните проблеми на всички решили да направят хотел. Той разглежда няколко противоположни концепции, за да онагледи тезата си.

 

Его срещу печалба

Повечето инвеститори се опитват да направят нещо бляскаво и много лесно се подлъгват по красиви картинки. Но дали това ще им носи печалба? „Хотелската индустрия е като футбола – всеки разбира от нея и се изживява като експерт. Трябва да си зададете въпроса дали проектът е за егото или за печалба. Това е труден въпрос, но трябва да бъде поставен от самото начало“, казва консултантът.

Според него няма нищо лошо в това да направиш нещо грандиозно, за да подсилиш егото си, но тогава трябва да си наясно, че именно това е целта на проекта. Много хора, след като вече са налели огромни средства, викат консултантски фирми и искат от тях да направят хотела печеливш. Но когато изначално всичко е планирано добре, то необходимите средства са много по-малко и по-лесно се създава добър бизнес.

 

Курортен срешу градски хотел

Двата вида хотели са абсолютно различни и подходът към тях също трябва да е различен. Положителният опит на някой от екипа в едната сфера далеч не гарантира успех и в другата.

Целта и целият подход към всеки отделен вид са напълно индивидуални, подчертава Видман.

 

Голям срещу малък

Нерядко именно егото подтиква някои инвеститори да започнат грандиозен проект. „Освен това цената на земята е висока и всеки иска да получи максимума, но си помислете дали проектът не е твърде голям, защото е трудно да се намери инвевститор“, добавя Михаел. Друга трудност е осигуряване на заетост, което в един голям хотел е по-трудно, отколкото в малък. Понякога огромните размери ще доведат със себе си и голяма нерентабилност, предупреждава експертът.

 

Лукс срещу бюджетен

„И тук нещата опират до егото. Клиентите ни искат да строят луксозни хотели, но през последните двайсет години в Европа е твърде трудно да се печели от луксозен хотел, особено ако е в Източна Европа, където цените са значително по-ниски, отколкото в хотели от същия бранд в Западна Европа. Дори във Four Seasons в Будапеща цените на стаите са твърде ниски. Нерядко един бюджетен хотел може да носи доста повече приходи, а нали това е целта в крайна сметка?,“ казва той. Типичен пример е един от най-богатите бизнесмени в Украйна, който построил голям и луксозен хотел в малко провинциално градче, просто защото това е родният му град. „Този хотел никога няма да бъде печеливш защото, първо, е твърде голям, а второ - твърде луксозен. И дори сега, повече от 2 години след откриването му, заетостта рядко прехвърля 25 %“, посочва Видман.

 

Самостоятелен срещу бранд

Михаел казва, че много често брандирането се свързва с някоя голяма американска група. Но дори малкият бутиков хотел трябва да има разпознаваемо име, защото именно брандирането е част от успеха.

Много хора смятат, че за да бъде един хотел печеливш, са необходими добра концепция, добър оператор, добра локация и добри консултанти. Всъщност, основното нещо, което инвеститорите трябва да знаят, е да влагат повече здрав разум и по-малко его.

„Всеки има нужда от консултант, дори това да е някой негов приятел, който не е свързан с хотела. Просто защото втори чифт очи винаги е полезен. Колкото и безпристрастни да твърдим, че сме, като инвеститори винаги ще обичаме проекта си, а както знаем, любовта е сляпа. За нас винаги проектът ще е най-добрият, но една различна гледна точка може да спести много разходи“ Михаел. Подчертава в заключение Михаел Видман.


THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed