Представете си, че след завършване на образованието си сте работили десет или петнадесет години в туристическа агенция. Представете си също, че след като сте натрупали много опит, бихте искали да отворите собствена агенция. Ако имате съответното образование, което се изисква от закона, няма да имате никакъв проблем. Ако обаче образованието ви е в друга сфера, само до преди няколко години единствената възможност беше да тръгнете отново „на училище“ и след четири или пет години да придобиете квалификацията, която се изисква за управители на туристически агенции, или да се откажете от мечтата си.
Тази хипотетична ситуация описа Жан-Кристоф Боас, вицепрезидент на Университета София Антиполи в Ница. Заедно със свои колеги той сподели опита си на семинар в София. Организатор на проявата е Нов Български Университет, който от години си партнира с френската образователна институция. На него присъстваха представители на браншови организации в сферата на туризма, на Министерството на туризма, на НАПОО, преподаватели и студенти от НБУ.
Във Франция въпросът е решен преди 12 години, когато със закон е дадена възможност за валидиране на професионален опит, придобит извън университета или средното учебно заведение, разказаха френските експерти. Това според Жан- Кристоф Боас създава по-добри връзки между образованието и пазара на труда, за който са необходими добре подготвени кадри. Инициативата е продължение на европейската програма за обучение през целия живот. Подобна диплома може да бъде получена в много сфери, стига дейността да не е теоретична, а да бъде свързана с необходимостта от практически опит, уточниха експертите.
Според френското законодателство основно изискване е кандидатът да има поне три години опит в областта, за която иска да получи съответния диплом. Това се доказва с отговори на много подробен въпросник, който трябва да бъде попълнен. Онези, които бъдат одобрени, ще трябва в продължение на една учебна година да се подготвят за своеобразна защита на дипломата – академична работа, в която те трябва да излязат извън рамките на непосредствения си опит и да проявят аналитичност и способност за обобщаване. През целия етап на подготовка те ще бъдат подпомагани от експерти, които ще ги напътстват и съветват в тяхната дейност. Помощта не е безплатна, но всъщност не се заплаща от кандидата, а от фондовете, формирани от отчисленията на предприятията за професионална квалификация на персонала.
Във Франция се подават около 1400 заявления за валидиране на дипломи годишно, но не всички успяват да ги получат по тази процедура. В Университета в Ница годишно се издават 4 хиляди дипломи, но само 3% от всички са валидирани. Близо половината от получилите ги (46%) са работещи жени на възраст от 30 до 45 години, а останалите 54% са мъже между 40 и 49-годишна възраст. Около 40% от всички са ръководни кадри, които са получили в образование в друга сфера, но имат богат професионален опит в областта, за която кандидатстват. Най-търсени са степените „професионален бакалавър“, каквато съществува във френската образователна система, и магистър, показва още статистиката на университета.
В България трябва да изминем дълъг път на законодателни промени, за да стане френският опит реалност. Жан-Кристоф Боас съветва при подготовката на закона да се търси мнението и сътрудничеството на бизнеса – диалог, който в самата Франция не е проведен. Точно това според него е и най-голямата грешка, която впоследствие е трябвало да бъде коригирана съвместно с бизнеса.
Туризмът не е единствената сфера, в която професионалният опит би могъл да бъде приравнен към академичните знания чрез валидиране на диплома. Културно наследство, музейно дело ибизнес администрация са някои други области, в които във Франция издават такива дипломи.