26 Ноем. 2024

Вие сте тук

Туристическият бранш иска защита на правата на пътниците на фалирали авиокомпании

28.09.2012

Над 1,8 млн души в Европейския съюз са пострадали от фалити на авиокомпании в региона. Всеки от тях е похарчил средно 800 евро за билет, който не е бил използван. Това са данни на Асоциацията на европейските туристически агенции и туроператори (Group of European Travel Agents' and Tour Opertors' Associations, ECTAA), оповестени по повод внесеното наскоро в Комитета по транспорта и туризма на ЕС (Committee on Transport and Tourism, TRAN) искане да се разработи законопроект за защита на правата на пътниците в случай на обявяване на финансова несъстоятелност на  транспортните компании.

 

Инициативата е на члена на Европарламента Джордж Бах и група негови колеги. За последен път темата е повдигната в Европарламента през 2009 г. Оттогава Европейската комисия неколкократно заяви, че не възнамерява повторно да разглежда предложения по този въпрос и да допълва съществуващото законодателство.

 

 Сега обаче Евросъюзът просто не може да пренебрегне този сериозен проблем. Завръщането му в дневния ред на Европарламента е сигнал за сериозността на ситуацията, се посочва в становище на ЕСТАА, в което организацията приветства инициативата на евродепутатите.

 

Напоследък положението се влоши още повече, констатират от ЕСТАА. От началото на 2012 г. фалит са обявили девет европейски авиопревозвачи. Сред тях са големи авиокомпании като Spanair,  Malev и Windjet.  Заради това загубите в авиотранспортния сектор на ЕС от януари до краяна август възлизат на 1,1 млн евро.

 

Когато авиокомпаниите прекратят своята дейност, пътниците не разполагат с никакви механизми за въздействие и не могат да си върнат парите за платения, но неосъществен полет. Превозвачът дори не е задължен да върне пътника обратно в родината му, ако към момента на обявяване на фалит се е озовал в друга държава и с платен билет в джоба. Това е голям проблем в европейското законодателство, смятат от ECTAA.

 

В подобна ситуация са напълно защитени само онези пътници, чийто полет е бил платен в рамките на туристически пакет. Пътниците, които сами си закупят билета, не получават никаква компенсация в случай на фалит на превозвача и единственото, което им остава, е да пият по една чаша студена вода.

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed