29 Март 2024

Вие сте тук

Съвети от работилницата на Санта Клаус

10.12.2010

 Джим Хартиган

Здравейте, казвам се Джингъл и съм един от елфите на Санта Клаус. Ще започна с очевидно твърдение – да управляваш какъвто и да било екип е трудна работа. Изисква баланс – да успееш да свършиш всичките си задължения, като същевременно да и винаги на разположение, ако подчинените ти имат нужда от помощ. Има неща, с които се сблъсква всеки мениджър. Но представете си, че собствените ви ангажименти включват персонален контакт с усмивка към милиони деца всяка година. И като за капак, трябва да подпомогнете екип от около 300 хиляди служители – или няколко хиляди повече или по-малко.

Точно затова елфите на Северния полюс някога не се срещаха твърде често със Санта Клаус. Когато имахме късмет, можехме да се срещнем с него... нашия мениджър, за около 5 минути... годишно! Но не се оплаквахме твърде много. В крайна сметка сме самостоятелни и прилежни служители.

Но зад затворените врати някои от елфовете започнаха да недоволстват. А заедно с това започна да намалява и броят на продуктите.

Както и да е, Санта Клаус, зает както винаги, не разбра, че моралът и продуктивността драстично спаднаха. Но когато това се случи, всичко се промени.

Крис, - каза ми той една вечер, - обясни ми каква е твоята мениджмънт стратегия“. Той свали очилата си и ме погледна с очакване. Оттогава мениджмънт стратегията се подобри значително на Северния полюс. Санта извика целия висш мениджърски екип и обясна собствения си план за управление. И в духа на новогодишните празници бих искал да споделя подробности от този план с вас.

Нека да започнем отначало.

Планиране на действията
В своята статия, озаглавена „Къде отидоха мениджърите“ , Маделин Бланчард описва планирането на действията като процес, в който целите, предпоставките и стандартите за изпълнение са определени.

Е, как изглежда това в реалния живот? Накратко, това е начинът, по който обяснявате на служителите си какво точно се очаква от тях. Изчерпателен анализ на позицията ще помогне да определите онези цели, задачи и стандарти, които са ви необходими за успешна комуникация с екипа. Те трябва да са разумни, но и специфични, измерими, постижими, разумни и определени във времето. Колкото служителите са по-ангажиране с процеса на планиране, полкова по-ясни са им целите, които трябва да постигнат.

Ежедневен коучинг

След като сте разработили план, мениджърът е този, който се очаква да го комуникира с екипа, при това по начин, който да осигури успешното му изпълнение. Това означава ежедневен коучинг – Бланчард описва тази стъпка като момент, в който мениджърите наблюдават и извършват мониторинг на действията на служителите, предлагайки да бъдат похвалени или пък задачата да бъде пренасочена към някой друг в случай на необходимост.

Оценка на постиженията
Третият финален елемент на успешнаия план за действия е оценка на постиженията. Според дефиницията на Бланчард това е моментът, когато мениджърът сяда заедно със служителите, след като мине известен период от време, и оценява техните постижения. Мнозина смятат, че това годишно събитие е моментът, в който се решава въпросът за годишните поощрения.

Ние, елфите, си спомняме с доза хумор нещата, които се случваха. Някога Санта дори не знаеше имената ни. През 1984 бях главен мениджър операции за Европа и Азия в продължение на три години, и през цялото време той ме наричаше „приятел“ - не защото наистина бяхме приятели, а защото нямаше представа как се казвам.

Но пак се отклоних от темата. Колко често и на какво ниво комуникирате плана за действие като част от корпоративната си култура? Няма значение дали сте последователи на традиционните годишни прегледи или не, това е важна стъпка, която трябва да се изпълни правилно, така че да няма изненади за служителите и мениджърите.

Надявам се, че това кратко въведение в планирането на действия ще ви е от полза. През многобройните години, които работя като помощник на Санта Клаус, съм бил свидетел на правилно и неправилно менажиране на действията на един голям екип. И фактът, че ръстът на служителите на Санта Клаус е под средните 170 см височина, съвсем не означава, че менажирането им е по-лесно. Няма нищо по- деморализиращо и намаляващо продуктивността на екипа от лошото управление.   Точно затова се отнасяме към въпроса толкова отговорно тук, на Северния полюс.


Категории: 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed