27 Апр. 2024

Вие сте тук

Споделеното пътуване - уравнение с много неизвестни

06.10.2014

Културата на споделеното пътуване  все още не е популярна у нас, тъй като българинът се опасява да пътува с непознати. Това са впечатленията на Калоян Илиев - инициатор за създаването на онлайн платформа за споделени пътувания, която вече е разработила и мобилно приложение за различни смартфони.


Българинът е малко консервативен, по-трудно ще го накараш да сподели автомобила си, коментира заместник-министърът на околната среда и водите Владимир Дончев. По думите му обаче подобни практики могат да се развият в институциите или отделните компании по отношение на служителите им.


Заместник-министърът подчерта, че част от усилията на МОСВ за развитие на устойчивата градска мобилност се изразяват в подкрепата на кампании като европейската "Do the right mix" /"Придвижвай се разумно"/. Нейният тазгодишен акцент в България е популяризиране на споделените пътувания. Комбинираният начин на придвижване в града чрез тях, чрез градския транспорт или с велосипед, води до намаляване на вредните емисии, подобряване на качеството на въздуха, който дишаме, а оттам - и на здравословното състояние и качеството на живот на всички, подчерта Дончев.


У нас има около 100 фейсбук групи за споделено пътуване
Около 100 фейсбук групи за споделено пътуване съществуват в България, от които 3-4 имат по 8 000-12 000 потребители. Сметките показват, че потребителите в България, които ползват възможността за споделено пътуване са около 50 хиляди, изчислява Илиев, чиято самостоятелна онлайн платформа ползват над 1500 души.


Наблюдение на потребителите в онлайн платформата показва, че малко повече от една четвърт са тези между 18 и 25 години, а около една трета - тези от 25 до 35 години. С напредването на възрастта процентът на практикуващите споделени пътувания намалява. Затова вниманието е насочено към студентите.


Около 80% от ползващите тази услуга пътуват между различни населени места у нас или от страната до чужбина. Наблюдение на Илиев в онлайн платформата му показва, че 55 на сто от всичките пътуващи "споделено" са мъже. Обикновено се следва европейската тенденция предлагащите споделено пътуване да търсят намаляване на разходите, а не просто компания, коментира той.


Като предимство на онлайн платформата пред самоорганизиращите се фейсбук групи Илиев очерта лесното ползване на мобилното приложение на смартфоните. След всяко осъществено пътуване от компанията изпращат кратка анкета за отзивите от него - дали е осъществено и как се оценяват спътниците. Така се натрупва информация за всеки потребител, която помага да се прави информиран избор дали да предпочетеш определен човек за споделено пътуване или да "заложиш" на непознат, коментира Илиев.


В градовете също се осъществяват много споделени пътувания, но те обикновено са между познати хора, които съвместно организират прибирането на децата от училище или отиването до работното място, отбеляза той. Според Илиев подобни практики имат нужда от популяризиране, защото самостоятелното пътуване е причина за задръствания пред офисите и училищата, където има ограничен брой паркоместа.


По думите на Илиев напоследък се очертава тенденция хора с автомобили все по-често да ги оставят вкъщи и да ползват споделени пътувания, не по финансови причини, а заради допълнителните екологични ползи.


Все повече български младежи пътуват "споделено" чрез интернет
Фейсбук групата за споделено пътуване "Пътуващи между Стара Загора и София" съществува от повече от четири години, разказа за БТА администраторът й Николай Демирев. Първоначално се е използвала само от приятели, но после постепенно се е разраснала. В началото на годината групата е имала около 4 000 членове, в момента те са 5 816, като само за последната седмица в нея са се включили 119 нови членове, посочва Демирев.


Заради спестяването на средства този вариант бил предпочитан начин за пътуване, основно от студенти. Младежи, ползвали услугата, споделят, че така пътуване между Стара Загора и София, излиза по-евтино, а и се запознаваш с нови хора.


Предимството на Фейсбук за организиране на пътувания с непознати е, че можеш да видиш дали с човека, с когото смяташ да пътуваш, имате общи приятели и ако да - да ги разпиташ какъв шофьор е. Това прави споделеното придвижване по-безопасно от пътуването на стоп например, отбелязва Демирев. Не липсват обаче и оплаквания от некоректни шофьори или пасажери. Има хора, които се уговарят за пътуване, но после не се появяват, или водачи, които не закарват спътниците си до уговореното място, споделя Демирев.


Споделеното пътуване отдавна е популярно в Европа и в САЩ. В Америка най-лявата лента е обособена и шофирането по нея
се разрешава само за превозни средства със споделено пътуване, отбелязват в един от българските сайтове за съвместно пътуване.

Категории: 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed