ПРОФОН (http://prophon.org/) ще активизира дейността си в лицензирането на фитнес салоните, спа-центровете и другите обекти, съобщиха от организацията - организацията, която представлява правата на музикалните продуценти и артистите-изпълнители (т.нар. сродни на авторските права) у нас . Сред приоритетите на ПРОФОН е и пълното обхващане на нощните клубове и дискотеките, за което се очаква и активно съдействие от страна на държавните органи.
През 2011 г. ПРОФОН вече започна да изгражда мрежа от регионални сътрудници в столицата и страната, като по този начин ще обхване и лицензира използването на музика в по-голям брой заведения, туристически и търговски обекти и вериги в цяла България.
България регистрира най-големия процентен ръст на приходите от правата за публично изпълнение на музика в Европа за 2010 г., стана ясно от данни на Mеждународната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI, http://www.ifpi.org/). ПРОФОН отчете ръст от 61 % на приходите за използване на музика в ресторанти, хотели, заведения, магазини, бензиностанции и др. Зад нас в класацията остават дружествата на продуцентите от Белгия, Украйна (с 53 % ръст), Словения (51 %), Словакия (48 %) и Италия (41 %). Средното нарастване в сектора е 6 % за Европа, като впечатление прави средният ръст от 37 % за страните от източна Европа.
През 2010 г., дружеството за колективно управление на сродни права в музиката - ПРОФОН е събрало за правоносителите 755 хил. лв. за използването на музика от страна на бизнеса на публични места, спрямо 468 хил. през 2009 г. "Рамковото споразумение, което подписахме с Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА, http://www.bhra-bg.org/), с партньорството на Министерство на културата и Министерство на икономиката, енергетиката и туризма е една от основните причини за положителните резултати", коментира Арам Берч, мениджър направление „Публично изпълнение” в ПРОФОН.
Друг аспект, помогнал за увеличението на приходите на продуцентите и изпълнителите от публично изпълнение е доброто взаимодействие на ПРОФОН с регионалните хотелиерски и ресторантьорски организации като например Браншовата асоциация на ресторантьорите София (БАРС, http://www.restorantihoteli.bg/) и структурите в Пловдив, Стара Загора, Русе, Добрич, Слънчев бряг, Банско и др.
Въпреки положителната тенденция, България остава една от страните с най-ниски стойности на приходите от лицензиране на публичното изпълнение на музика в Европа, коментират от ПРОФОН. За сравнение, през 2010 г. от туристическите и търговски обекти във Франция са събрани 26 млн. евро, във Великобритания - над 41 млн. евро, доста пред нас са и страните от региона - над 2.8 млн. евро са възнагражденията, събрани за правата на продуцентите от организациите в Сърбия, над 2.3 млн. в Турция, близо 1.5 млн. евро в Румъния, 1 млн. евро в Гърция.
От ПРОФОН очакват ръстът в приходите от публичното изпълнение на музика у нас да се запази и през 2011 г., като прогнозите са за увеличение от 20-25 %. Една от причините за този оптимизъм са промените в Закона за авторското право и сродните му права и драстичното нарастване на глобите за нарушителите - от 2000 лв. до 20 000 лв., и от 3 000 до 30 000 лв. при повторно нарушение, влезли в сила от 25 март т.г. Размерът на възнагражденията за сродните на авторското право на музиката зависят от вида, категорията и обема на обекта, но осреднените стойности на дължимите суми са около 300 лв. годишно, което е икономическа предпоставка собствениците на заведения и търговците да предпочетат да заплатят лиценза и да спазят закона, отколкото да рискуват десетократно по-висока санкция.