Снимка: Цветелина Николаева
THExperts
Най-важно е доброто име и България трябва да положи усилия да си създаде добър имидж. Това каза в лекцията си на форума "Брандинг България" Саймън Анхолт - правителствен съветник и водещ експерт по въпросите на националната идентичност и репутация.
Когато си купуваш бира от магазинаq избираш между няколко марки, но когато избираш между страни, които да посетиш, избираш между 200 и повече държави. Това прави много трудно изработването на бранд на една страна, отбеляза Анхолт. Той посочи, че по-големите държави вече са си изградили определен имидж, който е обобщаващ и повърхностен, но хората свързват дадена страна с определено понятие - например Швеция се свързва със сексапил, Франция - с хубавата храна и с изкуството, и т. н.
Правителствата харчат милиони, за да убедят хората, че страната им е страхотна, но имиджът на една държава се изгражда от непрекъснати позитивни сигнали за нея, а не от самото говорене, смята Анхолт. Когато се каже "Италия", е достатъчно само да се поканят туристите да посетят тази страна и те са готови да тръгнат, докато ако искате хората да дойдат в България, ще трябва да се поработи доста повече, заяви световният експерт.
На форума, организиран от "Икономедия", присъстват министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков, Огнян Донев - председател на КРИБ и изпълнителен директор на "Софарма", Питър Литгоу - президент на Американската търговска камара в България, Георги Брашнаров - председател на Борда на директорите на Българската асоциация на софтуерните компании, Борислав Стефанов - изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции, и други.
Министър Трайков отбеляза, че в марката "България" има конкретни продукти, които искаме да продаваме - например туризъм, културно наследство. България е и инвестиционна дестинация, но е добре това да не се рекламира масово, а да се работи с конкретни потенциални инвеститори, каза Трайков. Всеки българин е посланик на страната си и създател на марката "България", заяви той. Трайков отбеляза, че когато чуят "България", чужденците не правят никаква асоциация, те не знаят почти нищо за страната ни, не са научили нищо повече за нас и през последните 20 години и страната ни сега трябва да започне да изгражда марката "България".