Движение на изток, феминизиране на професията, глобален достъп до информация и нови медии – това са част от мегатрендовете в развитието на хотелиерството според Срджан Милекович, вицепрезидент човешки ресурси за Европа, Близкия Изток и Африка в хотелската верига HYATT. По време на международна конференция EIAT в Белград той акцентира на предизвикателствата пред хотелиерската индустрия и бъдещите тенденции в развитието й. За да се развива успешно един хотел, трябва да се вземат под внимание както световните тенденции, така и регионалните, каза Милекович пред THExperts.bg - единствената българска медиа, поканена за участие в международния форум-
Според Милекович има няколко мегатренда:
- индустристрията се мести на изток заедно с икономическото развитие. Откриват се нови пазари и успоредно с това се откриват повече хотели от международна класа. Това води до нарастване на нуждите от служители и същевременно до недостиг на квалифицирани кадри.
Като човек с опит в няколко новоизграждащи се хотела на HYATT в Източна Европа и Близкия Изток той разказва, че в Москва например е било доста трудно, защото хотелиерството там не е имало дълги традиции, а търсенето на кадри било огромно. „Естествено, е много трудно да намериш правилните хора от улицата – такива, които знаят езици, които са запознати с изискванията в хотелиерството, които са готови да приемат предизвикателствата на професията и пр. Съвсем различно е положението в Западна Европа, където хората имат подходящо образование и трябва само да им кажеш какво се изисква от тях. Не е нужно да им обясняваш каква е разликата между каберне совиньон и сира, например”, казва Милекович.
Защо хотелиерската индустрия се фокусира върху локацията? Отговорът според него е много лесен: защото в подходяща локация е много по-лесно бързо да се развие хотелът. Там, където идва международният бизнес, идват и междунаародните хотели, пояснява той.
В същото време повишеният интерес към дестинацията поражда и повишен интерес към хотелиерския бизнес като професия в развиващите се пазари, казва Милекович и подкрепя с данни твърдението си: 17% от студентите в Les Roche Ле Рош и 18% в Glion са от Източна Европа.
- Прозрачност на позициите – интернет, социални медии, отворени източници и рекрутмънт агенции дават възможност на хората да кандидатстват дори за Колумбия без каквито и да било проблеми. Информацията вече е много по-достъпна, така че всеки може лесно да открие какви позиции се търсят и в другия край на земното кълбо.
- Големи са промените и по отношение на пол и националност. Все по-голяма е възможността за хората, без значение от тяхната националност или пол, да достигнат до най-високите постове в хотелиерството. Ситуацията еднаква, независимо дали става въпрос за Близкия изток, Източна Европа или Западна Европа. В училището по хотелиерство в Лозана, например, 57% от студентите са жени. Според проучване на YHS, включващо десетте топ-училища по хотелиерство в света, 63% от студентите са от женски пол. Според същото проучване жените заемат 44% от най-високите постове в хотелите, а на средна позиция съотношението между мъже и жени е 1/1.
- В същото време става все по-трудно един чужденец да получи лиценз за работа, посочва мениджърът. Като пример посочва повечето държави от Западна Европа, където има рестрикции по отношение на кандидати, които идват от държави извън ЕС. Още по-трудно е да се намери работа за чужденец в Русия, макар че там се откриват много хотели и има огромен недостиг от квалифициран персонал.
- Едно от най-интересните неща е, че в държави като Бразилия и Русия става все по-модерно да работиш за местна, отколкото за международна компания – не само защото тя носи белезите на друга култура, но и защото местните компании в днешно време плащат по-добре.
- Важна тенденция е използването на социалните медии, както и навлизането в професията на генерацията игрек – хората с хиперконективност, динамичен живот, паралелни процеси, високи очаквания за кариерно развитие и по-силно желание за балансиран живот.
Едновременно с това се развиват и тенденции, които са по-специфични и характерни за хотелската индустрия.
- Привличането на таланти е основен белег на нашето време. Хотелиерската индустрия продължава да привлича талантите според проучване на YHS 84% от студентите искат да направят кариера в хотелска компания.
- Internship, management training programs, direct entry – всичко това влива свежа кръв в хотелиерската индустрия.
- Въпреки големите очаквания на младите за бърз кариерен ръст, издигането отнема също толкова време, колкото и преди, подчертава мениджърът.
- Развитието на технологиите изисква непрекъснато обучение на служителите в хотела, изисква те да се развиват и да научават нови неща.
- Езикова гъвкавост е нещо, без което един специалист в областта на хотелиерството не може да се развива. Според Милекович в наше време езиковата подготовка е основата, върху която се гради по-нататъшното развитие на всеки хотелиер. Важно е хотелиерите да знаят не само основните европейски езици, но и езици на развиващите се пазари – такива като руски и китайски например.
- Географска гъвкавост е също важно условие. Хотелиерът трябва да е готов да променя дестинациите, защото точно това ще изискват от него хотелските вериги.
- Страст към хотелиерската индустрия и желание да се обслужват гости остава основно изискване за всеки хотелиер. Защото независимо от това каква е подготовката му, ако човек не обслужва гостите с желание, той не е подходящ за хотелиерската професия.
- Способности към управление на хора е още едно условие за хора, които искат да се развиват в профескията. Не споменавам необходимостта от Разбиране на техническите детали на работата, защото ако хората притежават всичко споменато по-горе, те обезателно ще наваксат и в областта на техниката, посочва Милекович.
Бъдещи тенденции
Истинският въпрос е как хотелиерската индустрия може да остане конкурентноспособна, високопродуктивна и развиваща се в технологично отношение, смята мениджърът. Единият от възможните отговори според него е, като се привличат таланти. Техническата работа трябва да бъде аутсорсната или автоматизирана. Онова, което могат да вършат машини, не трябва да вършат служителите в хотела, подчертава Милекович. Високозвездните хотели често се занимават с луксозен бизнес, а той е онова, което всеки иска, без да има нужда от нежо. Това според него е и ролята на луксозния хотел – да открие какво иска гостът и да му го достави, а не просто да предоставя същите услуги, каквито той би могъл да получи и от други хотели, при това на по-ниска цена.