28 Март 2024

Вие сте тук

Навръх Илинден българските пивовари отчитат горещи продажби

19.07.2012

През лятото 20% от пълнолетните българи пият бира 3-4 пъти седмично

 

Навръх професионалния празник на пивоварите – Илинден, за 17 поредна година членовете на Съюза на пивоварите почитат пророк Илия като покровител на българските производителите на бира и техните доставчици на суровини и материали. Членуващите в сдружението пивоварни компании ”Болярка - ВТ” АД, “Загорка” АД, “Каменица” АД, “Карлсберг - България” АД, “Ломско пиво” АД, заемат около 96% от бирения пазар в страната.

 

През 2011 година консумацията на бира в България е 69 литра на глава от населението. По този показател сме на 17 място в Европейския Съюз. Общият обем на българския пивоварен пазар през 2011 г. е 5 100 000 хектолитра, което ни отрежда 14 позиция сред страните от ЕС. В сравнение с предходните години през 2011 година вносът на пиво значително се повишава и по данни на Националния статистически институт (НСИ) достига 300 000 хектолитра. Според експерти от бранша тази тенденция ще продължава и конкуренцията на бирения пазар ще става още по-гореща. Това е и най-сигурната гаранция за потребителите, че никоя пивоварна не би допуснала компромис с високото качество на произвежданата в страната бира.

 

Към днешна дата в индустрията работят над 2400 души. Браншът включва 11 предприятия за производство на бира, от които 6 са със статут на малки независими пивоварни с годишно производство под 200 000 хектолитра. Според данни на НСИ продажбите на бира за първите пет месеца на тази година са 1 840 000 хектолитра. Запазва се тенденцията потребителите да се насочват към по-достъпни марки и разфасовки пиво от магазинната мрежа, за сметка на консумацията в заведенията. Това е характерно не само за България, но и за другите Европейски страни. Традиционно най-висок е делът на продажбите в стъклени бутилки в т.нар. "студен пазар" (ХоРеКа).

 

Национално представително проучване на IPSOS България отчита, че през лятото 16% от пълнолетните българи пият бира поне веднъж дневно, 20% - три-четири пъти седмично, а 13% - веднъж седмично. За първа година Бургас е с най-висока честота на консумация на бира, следван от Русе, Монтана и Плевен.

 

Лятното оживление на бирения пазар се дължи не само на традиционно високата консумация на пиво в периода май – септември, но и на новите марки и видове бири, които се появиха през последните месеци. През тази година хит са бирените миксове - комбинация от фруктов сок и пиво, известна като радлер. Новият вид бира е подходящ за летните месеци, тъй като е с много ниско съдържание на алкохол – около и под 2 об. %. Леката цитрусова сладост на послевкуса от фруктозата, приятно се съчетава с вкуса на хмела и малца, които допринасят за освежаващото възприемане на напитката. Според маркетингови проучвания, 36% от консуматорите у нас възприемат бирения микс като отделна продуктова категория.

 

От началото на тази година членовете на Съюза на пивоварите са позиционирали на пазара 11 нови продукта и марки пиво, 16 нови разфасовки и са разширили портфолиото си от опаковки с 5 нови бутилки и кенове бира. Според НСИ, делът на оборота, реализиран от нови или усъвършенствани продукти, се изчислява на 24% от общия оборот на пивоварните компании в страната. Въпреки тези данни, негативните ефекти от икономическата криза все още не са преодолени и стойността на продажбите е под нивата, характерни за 2007 и 2008 година.

 

През 2012 година продължава устойчивото развитие и на проектите за социална отговорност в сектора. В началото на лятото Съюзът на пивоварите стартира кампанията „Спортът е по-добрият начин децата да пораснат”. Целта е да се предложат конкретни алтернативи и спортни занимания за цялото семейство, като част от подходите за превенция употребата на алкохол от тийнейджъри. Партньори на инициативата са Министерство на физическото възпитание и спорта, Дневният консултативен център за деца, юноши и родители към ПИЦ по ПН–София, Асоциация „Солидарност” и структури на Софийска община. По време на организираната за цялото семейство спортна седмица в комплекса «Спортна София» над 800 посетители са ползвали игрището за футбол, тенис масите и зоната за петанк. Най-голям е бил интересът към тениса на маса, където са регистрирани над 420 посещения. Кампанията Спортът е по-добрият начин децата да пораснат се финансира изцяло от Съюза на пивоварите и е включена в пакета от ангажименти на европейската пивоварна индустрия към Форума за алкохол и здраве на Европейската комисия.

 

 

Категории: 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed