THExperts
Какво представлява сайтът на бъдещето се опитаха да прогнозират няколко участници в конференция Trends & Information Travel Distribution Summit. Форумът започна вчера и акцентира върху развитието и тенденциите в онлайн реализацията на туристически пътувания.
Дискусиите откроиха два противоположни подхода и две противоположни мнения.
Според Петър Панайотов, търговски директор, TravelStoreMaker.com, хотелиерите трябва да заложат повече на собствените си сайтове, а не на посредници, защото последните струват твърде скъпо. Едва 10% от хотелите правят резервации онлайн, казва Панайотов. Обикновено причината в недобрия сайт, което означава, че е лоша навигацията, че посетителите не могат бързо да се насочат към резервация и да преминат през процеса без усложнения.
Според него сайтовете трябва да се превърнат в портали, на които директно да се осъществяват продажби на различни услуги на потребителите. Ако хотелиерът иска да поддържа добро ценообразуване, трябва да продава хотела си директно. Порталите на независимите хотели дават възможност на потребителите да усетят атмосферата на избрания обект – нещо, което не може да стане на сайтове-посредници, където се публикуват ограничен брой снимки.
Какво губи печелившият?
На сайтове-посредници между конкурентни хотели се разразява истинска ценова война, в която не е задължително печеливш да е победителят. В надпреварата за привличане на гости те предлагат все по-ниски цени те понякога слизат до такива нива, при които нормалното функциониране на хотелае невъзможно.
Според Петър Панайотов за независимите хотели е твърде висока цената за появата им в спонсорираните линкове на търсачките, затова подобно нещо могат да си позволят само големите хотелски вериги.
Той предлага на хотелиерите директно да предлагат продуктите си на крайни клиенти, без да минават през посредник, като изградят портал. Той трябва да дава възможност на потребителите да правят резервации в реално време, както и да предлага много други услуги – така, както
това вече се прави от нискобюджетните авиокомпании, които генерират приходи чрез продажбата на допълнителни услуги.
Повече или по-малко
Според Брендън Мей, експерт бизнес и продажби в Ideas обаче хотелиерите трябва да се съсредоточат върху присъщите си дейности. Те трябва да са насочат към подобряване на сайта, увеличаване на продажбите и оптимизиране на приходите. Ако се захванат с твърде много неприсъщи за тях дейности, те ще изгубят фокуса и ще разпилеят усилията си, казва той. „Не съм привърженик на предлагането на самолетни билети на сайта на хотела например. Това е напълно излишно, защото обикновено клиентът резервира хотела едва след като си е закупил самолетните билети. Освен това никой не отива на почивка в хотел, всеки избира дестинация и чак след това идва изборът на хотела“, поясни той в интервю за THExperts.
Според него най-важното е да се оптимизират продажбите и да се определи най-целесъобразното за хотела съотношение между каналите за дистрибуция. Но още по-важно е цените в различните канали да са равнопоставени и почтени.
Разчупване на традиционното
Хотелиерът може да разчупи рамките на традиционното предлагане, като предложи нави възможности на клиентите си, смята Андреас Бирнер, генерален мениджър на гръцкия Сани Ризорт. В разговор с THExperts той посочи, че през юни т.г. Са въвели на сайта си възможност за динамично пакетиране и само за сезона приходите от продажбите онлайн са нараснали на 3 млн евро.
Около 80% от британските туристи, които са пазар номер 1 за курорта, са избрали новата опция, останалите 20% са направили традиционните резервации за хотелско настаняване. В различните държави обаче регулациите са различни, така че подобни продажби могат да подлежат на санкциониране при липса на лиценз за туроператорска дейност, предупреди той. В Гърция например такъв лиценз изобщо не се изисква, докато на британския пазар законът не го позволява без лиценз, поясни хотелиерът.
Динамичното пакетиране според него е добра опция, която в бъдеще ще продължи да се развива, така че онзи, който желае да разшири бизнеса си, трябва да се възползва от нея.
В същото време курортът продължава да работи и с останалите канали за дистрибуция – около 50-60% от базата се продава чрез туроператори, като големите ТУИ и Томас Кук държат 15% от продажбите. Общо са подписани над 380 договора за дистрибуция, подчерта той. Поради важността на британския пазар за курорта през тази година във Великобритания Сани ризорт създане собствена туроператорска фирма, която продава чрез многобройни турагенти базата си.
В крайна сметка обаче не туроператорът, а заетостта прави цената, туроператорът само докарва туристи, обобщи Андреас Бирнер.