Рискован опит да плени най-големите любители на кафе в света
Единствено Италия, традиционната родина на тъмното еспресо и капучиното с пяна, остава извън обхвата на американската верига от кафенета - от замръзналите върхове на Доломитите до горещата Сицилия няма нито един клон на Starbucks.
Творения като Java Chip Frappuccino* и Iced Caramel Macchiatos** очевидно са твърде измислени, а вероятно също твърде сладки и с прекалено много сметана, за изтънчения италиански вкус. Сервирането в американски стил на воднисто кафе в огромни чаши често ужасява италианските майстори с техните миниатюрни чашки.
Компанията ще изпробва дали колективното италианско "не" все още е в сила идната година, когато планира да постави зелено-бялото си лого в Милано в сътрудничество с италианския си партньор Percassi.
Някои експерти са скептични дали италианските клиенти някога ще изпитат топли чувства към американската кафе-мечта.
"Италианците не харесват този тип масови продукти, особено от огромните пластмасови чаши", заявява Адриано Санторо, барист (барман, специализиран в приготвянето на кафе) в Bar del Cappuccino в центъра на Рим, което е определяно като едно от най-добрите кафенета на италианската столица.
Високият италианец се смее, докато майсторски работи с машината за еспресо.
"Те използват карамелов сироп и канела и други подобни. Ако поръся канела в нечие кафе тук, в Италия, ще ми го плиснат в лицето", казва той. Според Санторо Starbucks е за тийнеийджъри и туристи, а не за истински любители на кафето.
Американка, седнала на бара, се съгласява с него.
Криста е от Чикаго, но от 15 години живее в Рим. Тя разбърква млечната пяна в чашата си с ароматна напитка.
"Не бих стъпила в Starbucks нито тук, нито в САЩ", твърди тя. Защо? "След като веднъж сте опитали италианско кафе, никога няма да вкусите отново това нещо, което правят в САЩ", уверява жената.
Шефът на Starbucks Хауърд Шулц обаче е уверен, че достатъчно дълго е проучвал пазара. "Всичко, което сме постигнали досега, е изградено на основата на прекрасния опит, който много от нас са имали в Италия", посочва той.
През 1983 година, когато Starbucks все още продава кафе на зърна в само няколко магазина в Сиатъл, Шулц (тогава мениджър, отговарящ за маркетинга) посещава търговско изложение в Милано. Преживяванията му в кафе-баровете на града предизвикват революционна промяна в собствените му виждания и вдъхновяват съвременната концепция на Starbucks.
"Италианците са създали театъра, романтиката, изкуството и магията на еспресото - тези думи на Шулц са цитирани на сайта на компанията. Той описва изживяването като истински "сутрешен ритуал", извършван на елегантен бар, с общност от редовни клиенти и баристи, които се познават. "Тръгнах си от Италия, абсолютно зареден с енергия от тази култура", разказва бизнесменът.
Няколко години по-късно той отваря първото кафене на компанията в САЩ.
Starbucks вече има около 23 000 заведения в над 70 държави. Веригата работи в Тунис и Казабланка, а скоро ще добави в списъка си и Йоханесбург. Пекин, Токио, Рио де Жанейро и Москва - едва ли има голям град в света, където почитателите й да не могат да се отпуснат в удобните кресла на Starbucks. Освен в Италия.
Сега Шулц е убеден, че компанията е готова за тържествено влизане на италианския пазар. Starbucks ще подходи към дебюта си в Италия с "огромно смирение и безкраен респект към културата й", привличайки клиенти със създаване на изключителна атмосфера, допълва Шулц. От финансова гледна точка компанията лесно може да си позволи евентуален неуспех - веригата от години непрекъснато отчита рекордни резултати.
Глобалните й приходи през 2015 година достигнаха 19,2 милиарда долара, което е повишение със 17 % спрямо предходната година. Компанията се разраства стремително, особено в Китай и азиатско-тихоокеанския регион.
Духът на Шулц и неговите сътрудници все пак определено няма да бъде приповдигнат, ако претърпят неуспех в родината на еспресото.
За разлика от бариста Санторо собственичката на Bar del Cappuccino Клотилд Дото обаче е уверена, че Starbucks може да постигне успех в "Bella Italia" (в превод от италиански език - "хубавата Италия"). "Те работят много професионално и ако използват добри италиански продукти, може да се получи. Може би времето за Starbucks в Италия наистина е дошло", казва Дото.
Източник: ДПА