В навечерието на коледните и новогодишните празници попитахме Ирена Георгиева, председател на АБТТА, каква беше тя за туроператорите и туристическите агенти и какво очаква от новата 2013 г.
THExperts: Каква е равносметката Ви за приключващата 2012 г.?
Ирена Георгиева: Това беше една наистина тежка година, в която се разкриха основните пороци във функционирането на туризма в България. За съжаление, това пролича в неплатежоспособността на не малки туроператорски фирми и IATA агенции, продаващи самолетни билети. Когато казвам „основните пороци“, имам предвид, че в един минал период едва ли не всеки започна да се занимава с туризъм – нещо, което само по себе си не е лошо. Проблемът обаче е, че не всички оцениха, че това е един сериозен бизнес, който трябва да почива на правила, на коректност и професионализъм, така че имаше един по-лековат поглед върху създаването на туристическа фирма. Защото всеобща истина е, че независимо от наличието на лицензи за туроператорска и турагентска дейност, да започнеш такава дейност не е скъпа инвестиция. Вероятно точно затова хора, които решиха да се опитат да пробият в една дейност, която външно изглежда лесна и привлекателна. Но сега със стесняването на търсенето и потреблението, с въвеждането на по-строги правила и постепенното затваряне на обръча от вратички, които даваха възможност да се избягват законите, стана ясно, че и туризмът е една много сериозна, интелектуална бизнес дейност.
Мисля си, че всичко онова, което се случи не само тази година – имаше предвестници на събитията още през по-миналата година, показва, че на всяка инициатива, на всяка предприемаческа дейност трябва да се гледа сериозно и професионално, а не просто като на хоби или начин за разнообразяване на свободното време и най-вече отговорно към крайния клиент.
Беше трудна година, но донякъде и поучителна от гледна точка на тези изводи, които професионалната общност, която иска да продължи да работи, се е надявам вече да си е направила.
THExperts: Какви бяха основните трудности през годината?
Ирена Георгиева: Конкретните препятствия и трудности, с които се сблъска туристическата индустрия, са същите, които стоят пред всякаква бизнес дейност в страната. Ясно е, че сме в криза, ясно е, че покупателната способност на населението спада и това се забелязва доста осезателно внашия бизнес, ясно е, че предлагането надвишава търсенето, но това са пазарни обстоятелства. За мен е важно да си дадем сметка, че тези, които искаме да останем на пазара, имаме нужда от сериозна регулация, сериозни правила, които след като веднъж са установени, трябва да се спазват от всички.
THExperts: Можем ли да гледаме с оптимизъм къл 2013 година?
Ирена Георгиева: Както стана ясно, туризмът, независимо от всички препятствия, върви. Това е може би единственият икономически отрасъл който всяка година бележи ръст. В този смисъл шегата, че туризмът върви въпреки всичко, не е само шега, а реалност. България има прекрасни дадености, които е жалко, че не успяваме да използваме пълноценно.
Мисля си обаче, че стъпка по стъпка ще се научим да правим и това. Защото освен природата, която въпреки презастрояването, продължава да привлича туристи, имаме история, имаме минало и дай Боже да имаме сили и една по-състоятелна прослойка инвеститори и спонсори, които да могат да я рекламират. Смятам, че ако ние повярваме, че България е една туристическа перла, която тепърва ще се разкрива пред света, и чужденците по-лесно ще го повярват.