Само 10% от тризвездните хотели в България продават продукта си онлайн. Това каза Петър Панайотов, маркетинг експерт по време на семинар на тема "Уебсайт за успешен бизнес", организиран от eCommerce Academy. Най-големият онлайн пазар в Европа е Великобритания, където близо половината услуги се продават онлайн. На другия полюс е България, където този процент е едва 5%, посочи той.
В същото време онлайн продажбите имат огромен потенциал. Според статистиката половината от българите имат достъп до интернет, а само преди 4 години процентът беше между 20 и 30. Това означава, че имаме 1,5 млн нови потребители, посочи той. Вместо да продават онлайн обаче хотелите и туроператорите минават през сайтове за колективно пазаруване, където се лишават от голям процент от печалбата.
Петър Патайотов вижда обаче не само потенциала, но и опасностите пред онлайн пазара. Най-голяма заплаха за хотелиерите според него е навлизането на големи играчи, които бързо завземат голям дял от българския пазар. Като пример посочи booking.com, който бързо измести от пазара български резервационни системи. Подобен е проектът на Трипадвайзор, който предлага и настаняване.
За турагентите заплахата идва от авиокомпаниите, които все повече продават самолетни билети през собствените си сайтове, избягвайки посредничеството им, смята Панайотов. Фейсбук също е продукт, който не е български, но в него имат профили 2,2 млн българи, които са обекти на реклама от чужди провайдъри на туристически продукти.
Много мениджъри не разбират, че социалните мрежи не са средство за продажба, а за маркетинг. Важно е чрез социалните мрежи да се направи профил на потребителя, за да може впоследствие да се изготви най-подходящата оферта за него. Така коментира Владимир Кръстев – криейтив експерт в CenTransit.bg и един от лекторите на семинара. Според него мениджърите трябва да се обърнат към неконвенционалните методи за реклама, където могат да достигнат до конкретни групи потребители.
Според него в днешно време е значително по-трудно да се спечели доверието на потребителя, защото клиентите искат да видят нещо, да го изпитат още преди да си дадат парите за дадена екскурзия или нощувка в хотел.
Кръстев отбеляза, че много малко хотели и туристически агенции използват иновативни методи за реклама. Едно от най-иновативните решения в тази област е т.нар. QR-код, в който може да се интегрира практически всичко – от електронна визитка до линк към сайт и т.н.