Заместник-министърът на икономиката и енергетиката Бранимир Ботев се срещна с представители на Beijing Urban Construction Group и Tuchstone Values (UK), които проявяват интерес да инвестират в проекти в българския туризъм. В срещата участва и заместник-изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Константин Джатев, съобщи пресцентърът на МИЕ.
Туризмът е ключова индустрия за страната ни и има дълги традиции, заяви зам.-министър Ботев, който е и председател на Междуведомствената работна група за проекти в туризма. Той подчерта, че за последната година България бележи 5,5% ръст на чуждестранните си туристи, с което изпреварва средния показател за Европа. 13,6 на сто от националния ни брутен вътрешен продукт се формира от този сектор, което е доста над средното европейско и световно ниво.
Според международни анализи България има потенциал да увеличи близо 4 пъти капацитета си в планинския и ски туризма, които заедно с морския са сред основните предлагани продукти, стана ясно на срещата. Към тези възможности интерес проявяват потребители не само от европейски, но и от държави от други континенти – Катар, Оман, Далечния изток и др. Голям плюс на страната ни е и огромното разнообразие от минерални води, подходящи за лечение и профилактика в хотелска база, което прави процедурите с тях не така скъпи. България е с най-голямата концентрация на минерални води спрямо територията си, подчерта зам.-министърът. Общият денонощен дебит на това богатство е 423 млн. литра.
През октомври 2013 г. Европейският съюз прие регламент за трансгранично здравеопазване, който позволява жители на старите страни членки да се лекуват у нас и за това да плащат здравните им каси, припомни Ботев. Той определи този сегмент в туризма като най-бързо развиващ се и много перспективен, защото е целогодишен и с по-ниски данъци. Бюджетът, който управляват здравните каси на ЕС, е над 95 млрд. евро, посочи зам.-министърът. Други два много динамични сектора са ловният и голф туризмът. България има над 20 ловни резервата на международно равнище и вече получи няколко авторитетни чуждестранни награди като нова голф дестинация.
Имаме запитвания от 8 потенциални инвеститора къде могат да развиват голф у нас и 5 официално декларирани инвестиционни намерения за инвестиции в големи туристически проекти за общо 1,3 млрд. евро. Повечето са в региони, които комбинират планински, ски, голф и СПА почивки, заяви Бранимир Ботев. Той очерта пред гостите и големия интерес към Празника на розата и българското розово масло, които събират всяка година близо 18 хил. гости от Китай, Япония, Корея и др. в Долината на розите.
Представителите на международния бизнес посочиха, че имат съвсем ясно определен интерес да инвестират в туризма в България. Притежават и финансовия ресурс, и инвестиционния капацитет за това. Beijing Urban Construction Group е публична компания, най-голямата в Китай и Азия. Годишният обем на строителството, което извършва, е за над 16 млрд. шатски долара, като само жилищното строителство на годишна база е над 3 млн. кв. м. Голяма част от спортните и туристическите обекти за олимпиадата в Пекин са проектирани и построени от групата.
Представителите на Tuchstone Values (UK) подчертаха, че България има уникални природни и човешки дадености за още по-успешното развитие на туризма - дружелюбни жители, сигурни граници, не докрай разработени ресурси, стабилизирана икономика. Те изразиха готовност да предложат в най-близко време намеренията си за изграждане и модернизиране на туристически, игрални, балнео и СПА обекти у нас. Бяха разгледани възможностите за инвестиции и реализиране на големи проекти в туризма в 3 потенциални зони: Розовата долина и района на Беклемето, Долината на Места и в Северозападна България. Сред най-перспективните според тях форми на туризъм са голф, селският, виненият, културно-тематичният. Компанията вече има и конкретни виждания за инвестиции в летището на Стара Загора, ваканционните селища край Варна и развитието на поклонническия туризъм.