За първи път ще бъде създаден единен туристически бранд за дестинация България с ясно позициониране на страната, единни послания и символи, основани на сериозни маркетингови изследвания. Това заяви заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Мариновна среща с медиите, на която бяха огласени резултатите от първата фаза на проекта „Разработване на бранд „България”, продуктови и регионални брандове и въвеждане на интегриран бранд мениджмънт“ по Оперативна програма «Регионално развитие».
Туристическият бранд „България“ ще засили емоционалната връзка с нашите гости и ще направи страната ни по-разпознаваема, но също ще стимулира конкурентоспособността й на световните пазари и в региона, добави Маринов. Целта на ефективното маркетиране на бранда е по-високото качество на предлаганата туристическа услуга. Той ще обогати досегашния образ на България предимно като морска дестинация и ще допълни разнообразнитей възможности за допълнителни туристически услуги.
Очаква се новият бранд да бъде факт през 2013 г. и да функционира в близките 15-20 години. Той ще включва различни визуални и други маркетингови елементи. За пълноценното му налагане е нужна активната роля на всички страни, ангажирани с туристическите дейности, каза още зам.-министърът.
На срещата бяха представени данните от 24 маркетингови проучвания за възприятията и разпознаваемостта на страната като туристическа дестинация, за нагласите на потребителите към местните туристически продукти. Бяха обсъдени също добри практики при създаването на марки за конкретни дестинации.
Изследванията в България и на 10 чуждестранни пазара сред туристи, туроператори, турагенти и експерти показват, че страната все още е недостатъчно позната като целогодишна дестинация. Представата за нея се свързва основно с добри възможности за морски ваканции и с достъпна цена. България продължава да има еднопластов имидж в съзнанието на чуждестранните туристи, но тези от тях, които са почивали у нас през последните 2 години, са вече много по-позитивно настроени. 90% от потребителите са удовлетворени от пребиваването си, а 80% искат да се върнат отново, т.е. те са лоялни към дестинацията. Същевременно в съзнанието на българския турист родината има доста по-отличимо присъствие. Красивата природа и умереният климат, подходящ за туризъм, са най-открояващите се характеристики за избора на България за пътуване и почивка. За разлика от чужденците българите категорично свързват страната си и с богатото й културно-историческо наследство.
Проучванията обхващат 10-те важни за нас пазара Великобритания, Германия, Гърция, Украйна, Русия, Сърбия, Румъния, Турция, Швеция и Чехия. Проведен е и анализ сред чуждестранни туроператори от 15 страни - Великобритания, Германия, Гърция, Украйна, Русия, Сърбия, Румъния, Турция, Швеция,Чехия, Израел, Македония, Полша, САЩ и Франция, както и сред наши туроператори. На базата на тези изследвания са дефинирани четири основни конкуренти пазара на България - Гърция, Турция, Австрия и Чехия. За конкуренти по отношение на летния туризъм се очертават Турция, Гърция, Хърватия, Италия и Испания, а за зимния – Австрия и Италия. По отношение на СПА и балнеотуризма България се конкурира с Чехия.