Можем само да съжаляваме, че един такъв инцидент в края на успешен сезон с 40% ръст на руските туристи и обещаващи тенденции за следващата година помрачи сезона и накърни имиджа на България. Това заяви пред БНТ тази сутрин заместник-министърът с ресор туризъм Иво Маринов по повод скандала, в който заложници се оказаха над 500 руски и близо 400 туристи от Финландия и Прибалтийските държави.
В момента на летище Бургас има 80 руски граждани и още 200 във Варна, които трябва да излетят за Санкт Петербург. Остават и около 180 финландски граждани, които също очакват да бъдат транспортирани. Имаме уверения, че днес ще бъдат извозени, каза Иво Маринов.
Той изрази съжаление, че един правен спор между два субекта накърни имиджа на България като туристическа дестинация.
Заместник-министърът уточни, че спорът е между "Алма Тур Флай" и "България ер" и подчерта, че Алма Тур няма нищо общо с конфликта. Българските граждани трябва да бъдат спокойни, че могат да пътуват безпроблемно с Алма Тур, посочи той.
Според него обаче не само българската, но и руската страна има дял в проблема, тъй като според Европейската директива 90/314 изпращащият туроператор трябва да осигури връщането на туристите, ако нейният чуждестранен партньор изпадне в несъстоятелност.
Проблемът е по-скоро в руската страна, тъй като те са изпращащи туроператори, каза Иво Маринов. Той посочи, че в разговор с него представители на руската страна са признали, че и при тях явно механизмът не сработва. "За нас е важно руските туристи да си заминат. След това ще бъдат направени необходимите проверки от Комисията за защита на потребителите и прокуратурата и ако се установи, че някой има вина, трябва да си понесе последиците". На въпроса дали трябва да бъде изпълнена заканата на премиера Бойко Борисов и да бъдат отнети лицензи, Иво Маринов отговори: "Ако продължават да вредят на имиджа на страната, също съм на мнение, че трябва да претърпят най-строги санкции".
Той подчерта, че всички туристи, които не са успели да излетят, са били настанени в добри хотели, осигурена им е храна и вода, а външно министерство реши проблема с изтичащите визина нятои от туристите.
На въпроса дали реакцията на "България ер" в този спор е била адекватна, Иво Маринов отговори, че авиокомпанията е трябвало да потърси други възможности за решаване на спора, а не да го решава силово, тъй като това накърни имиджа на страната.
По думите му Министерството на икономиката, енергетиката и туризма съвместно с Министерството на транспорта и Комисията за финансов надзор ще направят анализ и ако е необходимо, ще се подобри механизмът за гарантиране на интересите на туристите, които пристигат в България.
До края на юли ръстът на чуждестранните туристи в България е 6,6-7%, а до края на годината очакваме 10% ръст. Отбелязан е ръст на всички пазари, като най-голям е на основните емитентни пазари за България - Русия, Германия, има значителен ръст и на туристи от съседни страни, Централна Европа, както и минимален ръст Великобритания и Скандинавия. Очакваните приходи ще са поне 5-6% по-високи в сравнение с миналата година, прогнозира Иво Маринов.