21 Ноем. 2024

Вие сте тук

Етикетът – алфата и омегата на деловото общуване

31.03.2016

 

Едва ли има хотелиер, който да не знае максимата: няма втори шанс да направиш първо впечатление. Проучване, публикувано от Booking.com, показва, че недостатъчните познания в сферата на деловия етикет влияят върху репутацията на компаниите по цял свят: 62%  от бизнес туристите са потвърдили, че грешки в етиката оказват негативно влияние върху финансовите резултати на компаниите им.

 

В рамките на проучването компанията Booking.com, която предоставя на бизнес туристите широк спектър от възможности за настаняване, е анкетирала 4500 служители в различни компании на 8 държави за отношението им към деловия етикет. Резултатите показват, че всеки трети участник в анкетата (или 32%) признава, че е допускал грешки в деловия етикет по време на пътуванията си в други държави. Близо половината (49%) изразяват притеснение, че без да искат, могат да обидят клиент или бизнес партньор. А около 45% от бизнес туристите  при пътуванията си в чужбина поне веднъж са били свидетели на проява на непознаване на местните културни норми  от страна на колеги и партньори.

 

Бизнес туристите са наясно колко важно е да познават правилата за общуване в страната, която посещават: 83% от тях смятат, че трябва предварително да се запознаят с местните норми на поведение.  Трима от четирима делови туристи  (73%) самостоятелно проучват страната, която предстои да посетят, и деловия  й етикет. Но признават, че това не винаги ги предпазва от грешки.

 

РЕЙТИНГ НА СТРАНИТЕ, ЧИИТО ПРЕДСТАВИТЕЛИ НАЙ-ЧЕСТО ПРАВЯТ ГРЕШКИ В ДЕЛОВИЯ ЕТИКЕТ

Китай

67%

Италия

65%

САЩ

58%

Германия

56%

Испания

52%

 

Около половината анкетирани изразяват безпокойство, че могат случайно да обидят партньорите си. Най-малко притеснения в това отношение изразяват деловите туристи от Япония, само 30% от които са загрижени за това.

 

 

Храната – истинско изпитание


Макар че храненето е едно от основните  удоволствия в живота, мнозина се притесняват, че рано или късно ще се окажат на масата заедно със свои задгранични колеги или партньори. Когато става дума за етикета на хранене, има много начини човек да се окаже в неловко положение в чужбина. Всеки четвърти участник в анкетата изразява опасения във връзка с чуждата култура на хранене, споделянето на трапезата с малко познати хора или посещаване на ресторанти, храната в които може да не отговаря на техните предпочитания.

 

Около 30% се опасяват, че ще трябва да консумират твърде много алкохол. Малко повече (32%) с притеснение очакват, че ще трябва да водят светски разговори с партньори, които познават недостатъчно.

 

 

Мобилните устройства – персона нон грата

 

Близо половината от участниците в анкетата от всички държави (46%) смятат за най-голяма грешка в деловия етикет използването на мобилни устройства по време на среща. Повете от половината британци (57%) и американци (55%), включени в проучването, споделят, че възприемат телефонните разговори на партньорите си като обида, докато 30% от японците смятат това за допустимо.

 

Като страничен ефект от нарасналата роля на цифровите и мобилните технологии възниква неумението на хората да общуват помежду си и в частност, непознаване на изискванията за поздравяване. Около 43% от анкетираните смятат, че некоректният поздрав към партньора е една от най-често срещаните грешки в деловия етикет. Нещо повече, в Япония поздравът е нещо изключително важно, като близо две трети от японците смятат неправилния поздрав като висша проява на грубост. В същото време около половината китайци смятат за невъзпитанода се говори на висок глас.

 

 

НАЙ-ЧЕСТИ ГРЕШКИ В ДЕЛОВИЯ ЕТИКЕТ

Използване на мобилни устройства по време на среща

46%

Неподходящ поздрав

43%

Неподходящо облекло

36%

Разговори на висок глас

32%

Забавяне на отговора на електронни писма повече от 24 часа

19%

 

20 начина да се извиним

Какво да направим, ако без да искаме сме засегнали чуждестранния си бизнес партньор? 69%  от японските бизнес туристи препоръчват да се извиним веднага, докато едва 37% споделят същото мнение, като повече от една четвърт от тях (26%) биха се  опитали да обърнат всичко на шега.

 

Според Рипси Бандуриан, директор развитие на продукти в Booking.com докосването до нови култури е един от основните аспекти на всяко делово пътуване. Но в епохата на глобализция това означава, че ръководителите трябва да са "културни хамелеори”. Най-простите жестове и навици, които се смятат за допустими в една държава или град, могат да обидят чуждестранните партньори и да предрешат изхода на някоя сделка.  Затова по думите му Booking.com стартира кампания за бизнес туристи, които предлагат много ресурси и препоръки на експерти, които биха помогнали на клиентите да се ориентират по-добре по време на деловото си пътуване.

 

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed