Четвърният Есенен бирен салон, организиран от Съюза на пивоварите в България, откри сезона на тъмното пиво. За пореден път медии, дипломати, представители на държавните институции, научните среди, бизнеса и именити приятели на бирата се събраха, за да отпразнуват началото му.
„През 2011 г. в България са произведени 4,82 милиона хектолитра пиво, което ни поставя на 16-то място в страните от ЕС. По отношение на консумацията на бира на глава от населението в ЕС сме на 18 позиция, а по продажби на пиво сме на 14 място“, коментира тенденциите в сектора Александър Грънчаров, председател на Съюза на пивоварите в България.
По данни на Пивоварите на Европа общо в страните от ЕС са произведени 377.5 милиона хектолитра бира. Европейските консуматори могат да избират между близо 120 вида пиво и 40 000 местни и международни марки.”
И този зимен сезон специално предложение на българските пивовари е тъмната бира с характерните за нея плътност и наситен вкус. Според Александър Грънчаров обаче все повече консуматори оценяват високите качества на тъмното пиво и често типичните „бираджии” го предпочитатдори и през летните месеци. Пивоварните компании, членуващи в Съюза на пивоварите в България, произвеждат 8 марки тъмно пиво, припомни той.
За тъмната напитка са присъщи ароматни кафеени нотки, лека карамелена сладост и плътен, ясно изразен малцов вкус, се убедиха гостите на Салона. Любителите на бирата имаха възможност да научат и малко повече за ритуалите около дегустацията на тъмната бира. Така например, за да се насладим най-пълно на качествата й, тя трябва да е изстудена до 9 градуса. За да усетим засилващия се букет и наситеността на аромата й, най-добре е да я дегустираме в овална чаша, леко извита към върха.
За това как да приемаме тъмната бира като истински ценители разказа и радиоводещият, бирен колекционер и автор на книгата „Езикът на бирата” – Людмил Фотев. Той подчерта, че напитката е особено подходяща през зимните месеци именно заради нейните качества – плътност, аромат и по-богат вкус. Специално подбраните нюанси на тъмното пиво отлично се съчетават с традиционните ни зимни ястия. Първия тост за новия сезон произнесе артистичният посланик на тъмната бира – Миленита. „Тъмната бира за мен е по-женствена, по-чувствена, по-близка до мен самата. Наздраве за красотата на тъмната бира. Красота, която те кара да се влюбваш всеки ден по малко, да бъдеш по-вдъхновен и да се чувстваш щастлив да я споделиш с приятели”, заяви певицата преди първата наздравица.
Тъй като пивото е част от атмосферата на зимните празници, на събитието бяха представени най-популярните празнични бирени предложения. Гостите имаха също така възможността ексклузивно да разгледат колекцията от коледни капачки на различни марки коледно пиво на Людмил Фотев.
През 2011 г. консумацията на пиво в страната отбелязва скромен ръст спрямо предните две години и достига 5,1 милиона хектолитра. Все по-силна е преориентацията на продажбите от така наречения „студен“ пазар (HоRеCа – в заведения, извън дома) към „топъл“ пазар, което силно намалява добавената стойност за индустрията. Делът на продажбите през магазините достигна 74 на сто от обема на бирения пазар. Тази тенденция се наблюдава и в останалите страни от ЕС, което буди сериозни безпокойства и се отразява на генерираните от пивоварната индустрия работни места и приходи. Миналата година страната ни е изнесла 111 000 хектолитра бира, а вносът е 296 000 хектолитра. Пивоварният сектор в България осигурява 2400 работни места.
На снимките: 1. (отляво надясно) Петър Петров, изп. директор на „Ломско пиво” АД, Александър Грънчаров, председател на Съюза на пивоварите и изп. директор на „Карлсберг България” АД, Драган Радивоевич, изп. директор на „Каменица” АД, Рууд ван ден Ейнден, изп. директор на „Загорка” АД, Н.Пр. Карел ван Кестерен, посланик на Кралство Холандия в България, Ивана Радомирова, главен секретар на Съюза на пивоварите
2. Певицата Миленита показва как се дегустира тъмната бира