24 Ноем. 2024

Вие сте тук

Добре дошли в сардин-ия

14.04.2013

Пространството в самолета  се свива като шагренова кожа, седалките стават все повече

 

Самолетостроителната компания "Еърбъс" обяви, че планира да стесни две трети от местата в своите самолети, за да отвори пространство за седалки за пътници с по-големи размери, съобщи британският в. "Дейли телеграф". Централните места и тези до прозорците вероятно ще загубят около 2,5 см от широчината си, така че да може да бъдат поставени седалки за хора, които не се побират в нормалните седалки.

 

Седалките за пътници с по-големи размери ще бъдат широки около 50 см вместо стандартните 45 см и ще са по-скъпи от нормалните места.


Според "Еърбъс" по-широките места ще бъдат монтирани до пътеката между редовете на самолетите "А-320", за да се отговори на "тенденциите на демографията". Противниците на идеята обаче коментират, че пътниците ще са натъпкани в самолета като сардели.


Проучване на уебсайта "Скайскенър" миналата година показа, че 80 процента от британските пътници са против идеята да бъдат стеснени нормалните седалки, за да се направи място за свръхдебели хора.  


Преди няколко седмици "Самоа еър" обяви, че ще стане първата авиокомпания в света, определяща цената на билетите в зависимост от теглото на пътниците. Според нея тази политика помага да се обърне повече внимание на проблема с прекалената пълнота и да се подобри общественото здраве.

 

Дали обаче това е единствената причина?

Още миналата година американската авиокомпания United Airlines обяви, че въвежда по-тесни седалки в самолетите, за да увеличи броя на пътниците и намали разхода на гориво. Освен, че ще са по-тесни, седалките ще са и по-леки, тъй като вместо да са напълнени с пяна, ще са от полиестер.  Естествено, мярката е валидна само за икономичната класа и няма да засегне категории като бизнес и първа класа. Медиите пресметнаха тогава, че мярката ще позволи на авиокомпанията да добави между 12 и 15 реда седалки и коментираха, че авиопревозвачът възнамерява да наблъска пътниците като риби в консерва... Точно обратното твърдеше авиокомпанията – по-тесните места ще осигурят на пътниците повече пространство между седалките. Дали това наистина ще е така? Журналистите реагираха доста скептично.

 

Вместването на повече пътници в самолета ще направи полета по-малко комфортен, прогнозира преди време автор в  Business Insider. Според него увеличаването на броя на пътниците ще увеличи и времето за чекиране и за настаняване в самолета, като същевременно намали простраството за единица багаж. В същото време опашките пред тоалетната ще станат по-дълги, а самолетът ще заприлича на консервна кутия.

 

Другите авиокомпании

Според изданието много европейски компании, включително Lufthansa, Swiss и Brussels airlines вече са инсталирали модерните по-тесни седалки в самолетите си. Други като Air France и Delta Air Lines са включили в плановете си използването им. Нискотарифни превозвачи като Spirit още от 2010 г. използват подобни седалки, което им позволява да добавят 33 седалки към всеки полет. Дори Катарските авиолинии, които се смятат за едни от най-комфортните,  вече използват нова конфигурация на седалките  в своя Dreamliner,  който лети от Доха до Лондон. Добре дошли в сардин-ия, казва авторът.



Колко големи са седалките?

Според публикации в интернет размерът на средната седалка в самолета варира между 43.68 и 45.72 см. Това означава, че всеки човек с размери над средното ще се чувства доста дискомфортно на такава седалка.  

 

Новите по-малки седалки позволяват на всяка редичка да бъдат поставени не девет, както досега, а цели десет кресла за пътници в стандартния Boeing 777.

 

От 1978 г. местата в икономичната класа са станали по-тесни с 3,25 инча според проучване на Сънди Таймс.

 

Седалките в самолетите преживяха истинска метаморфоза от 1925 г. досега. През 60-те години след оплаквания на пътници, че седящите отзад се хващат за седалката им и им пречат, разстоянието между редовете става по-голямо. Действително, подобна ситуация е доста дразнеща, признава един от водещите дизайнери на вътрешно обзавеждане на самолетите, който годишно навърта над 250 хил. мили.  Тогава американското правителство определя какво да е разстоянието между седалка в спуснато положение и облегалката на тази зад нея да не е по-малко от 14 инча за мъже и 14,4 инча за жени. Четиридесет години по-късно с оглед на данните на демографско проучване разстоанието е увеличено  на над 15 инча.  

 В днешно време те са истинско предизвикателство не само за дизайнерите, но и за икономистите.  Според  дизайнерите, ако се иска повече комфорт за пътниците, броят на седалките трябва да се намали.  Друг проблем е, че при конструирането на седалките се използват погрешни мерки – те трябва да изхождат от ширината на раменете. 

 

Какво казват пътниците

В  проучване на TripАdvisor, проведено сред пътниците в САЩ миналата година,  на въпроса какво подобрение биха искали от авиокомпаниите, близо половината искат по-голямо разстояние между седалките. Всеки трети иска по-комфортни седалки, а 29% ще се радват на безплатни снаксове, по-малко закъснения и повече забавления на борда.

 

В същото проучване повече от една трета изразяват готовност да плащат с 25 долара повече за по-широко пространство между седалките при полети с продължителност над 4 часа. В същото време повече от две трети възразяват срещу подобна мярка при вътрешните полети, дори те да са с продължителност над 4 часа.

 

Боинг отвръща на предизвикателството

Според говорителя на Боинг Шон Грифин, когато пътниците си резервират полет, най-много се интересуват дали могат да пътуват в най-удобно за тях време, каква е цената, дари могат да се възползват от предимствата на програми за лоялни пътници, комфорта и пр.   

 

Когато става въпрос за полети с продължителност над 6 часа обаче на преден план излизат критерии като наличност на директен полет и комфорт на пътуването.  

 

Затова Боинге патентовал формулата Personal Space Model, която отчита освен обективните фактори като разстояние и ширина на седалките, така и субективните възприятия на пътниците. Според анкета на компанията за 60% от пътниците разстоянието между седалките е един от критериите за комфорт;  ако най-широката част на седалката е на нивото на очите, това създава илюзия за повече пространство.

 

Според дизайнерите на Боинг 777 препоръчителната конфигурация е три реда по три седалки или два реда по две седалки и един  ред с пет седалки.  Въпреки препоръките на производителите всяка авиокомпания може да поръча самолета си с толкова седалки, с колкото иска, уточняват от Боинг.

 

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed